TOT ce trebuie să știți despre MUTAREA proiectului WAY TOO FAR de la Bistrița la Oradea! Mihail Petruț vorbește în EXCLUSIVITATE despre ceea ce a însemnat WTF la Bistrița

„Bistrița a hotărât mutarea evenimentului de aici, nu noi! Bistrița încă nu e pregătită pentru un astfel de proiect”!

Această concluzie a fost trasă de creatorul Way Too Far Rock Festival (WTF), Mihail Petruț. Acest eveniment a fost declarat unul dintre cele mai bune din România din nișa rock-ului alternativ, calificative date de oameni din domeniu, unul dintre aceștia fiind chiar Cristian Hrubarul de la Rock FM, specializat în astfel de manifestări.

Despre WTF – frustrări, mâhnire și realitate

WTF a ajuns la a II-a ediție în 2018 și a avut succes din punctul de vedere al organizării și mai ales al line-up-ului, adică al numelor care au concertat în cadrul acestui eveniment. Bistrița a avut parte de trei zile pline de nume sonore din industria rock românească, Celelalte Cuvinte, The Mono Jacks, Grimus, Altar, Coma, Omul cu Șobolani, Taxi sau Vița de Vie fiind prezente la WTF, acestea fiind „artileria grea” a festivalului, căci în total au concertat nu mai puțin de 18 trupe.

Cu toate acestea, ceea ce a lipsit de la Bistrița a fost tocmai publicul! Publicul local, căci pe parcursul a celor trei zile de festival au fost prezenți spectatori veniți din București, Tulcea, Oradea, Cluj, Mureș sau Iași.

Au mai fost încercări în ceea ce privește organizarea unor evenimente similare la Bistrița, un exemplu ar fi Basm Festival. Au început foarte bine și ei, au mers tot pe zona de alternativ, au încercat să facă line-up-ul atractiv, dar au eșuat. Motivul? Publicul și interesul scăzut pentru astfel de manifestări, în special când există un anume termen de care se fuge ca tămâie: biletul de intrare!

Am crezut că îi vom putea capacita pe bistrițeni, dar trebuie să recunoaștem că Bistrița nu este încă pregătită din punctul de vedere al mentalității pentru un proiect de acest calibru. Mentalitatea generală, fără să jignesc pe nimeni, este la nivelul unui sat cu blocuri, o exuberanță rurală în ceea ce privește activitatea culturală la nivel macro” – ne-a declarat Mihail Petruț într-un interviu acordat în exclusivitate pentru stiridebistrita.ro.

Mihail a trecut deja de stadiul de mâhnire, deși încă se mai citește pe chipul său regretul pentru faptul că WTF la Bistrița nu a funcționat așa cum și-ar fi dorit el. Nu e vorba de profit. Nu încă, iar acest fapt a fost asumat de Mihail și Veronica Petruț, cei doi poli principali în crearea și organizarea acestui festival. Nu problema banilor a fost cea care a dus la decizia mutării acestui festival născut bistrițean. Altele sunt motivele, iar acestea vor fi explicate în acest material.

O mare problemă este cea a companiilor și a reacțiilor acestora vis-a-vis de aceste tipuri de evenimente. Înclin să cred că majoritatea companiilor care operează în acest moment la Bistrița sunt legate într-un fel sau altul de politic. Ori, dacă nu primesc „undă verde” de la partid, acestea nu au absolut nici un interes să reacționeze ca atare. Iar acest fapt este atât uimitor cât și umilitor! Sunt firme mari în județ care preferă să-și alăture imaginea cu un alt fel de manifestări, incluzând aici multitudinea de spectacole folclorice. Nume ca Dimex, Frasinul, MIS Grup sau oricare altă firmă locală cu potențial, nu o să-i vedem implicându-se într-un fenomen cum este rock-ul. O să-i vedem la Pomohaci sau la tot felul de spectacole de partid. Sau, probabil, nu sună cine trebuie...” – a declarat Petruț legat de susținerea privată a fenomenelor din altă sferă decât cea „gustată” de masa de oameni adunată cu arcanul de un anume aparat de partid.

Motivul suprapunerii evenimentului din 2018 cu alte activități vs. MOCANGEALĂ

Au fost numeroase voci care ne-au spus că ne-am suprapus cu alte evenimente ce au avut loc în aceeași periodă. Nici pomeneală! Bike Fest, de pildă. Există un răspuns cât se poate de clar: la prima ediție a WTF, la MOCANGEALĂ, atunci când accesul la festival a fost free, tot în aceeași perioadă s-a desfășurat Bike Fest, dar au fost 6.000 de oameni!” – a ținut să sublinieze organizatorul WTF.

„Despre mocangeală... aici se învârte totul... Este starea de fapt reală în Bistrița și în tot județul, apucătură națională, de altfel. Sistemul acesta împuțit de a face evenimente pe bani publici și de a genera o grămadă de evenimente pe bani publici a obișnuit bistrițeanul să nu mai plătească bilet pentru orice manifestare artistică, nu numai pentru rock sau WTF. S-a ajuns la concluzia colectivă că totul trebuie să fie gratuit. Fără să dau nume, nume sonore ale acestui oraș „cosmopolit”, oameni cu stare materială deosebită, care au venit până la poarta festivalului, au aflat că este „cu intrare”, adică trebuie să plătească un bilet, și au făcut stânga-mprejur! Au fost chiat uimiți că e „cu bilet”!”.

Atât Mihail Petruț cât și Cristian Hrubaru condamnă acest tip de „gratuitate” în ceea ce privește actul artistic. Mogangeala – termen împrumutat chiar de la Hrubaru într-un interviu acordat pentru stiridebistrita.ro – are o latură sensibilă atunci când este folosită în exces. Dacă prima ediție a WTF din 2017 a fost free, aceasta a avut un scop, acela de a arăta despre ce e vorba, despre a demonstra că e un proiect serios și că poate să-și facă loc prin esența sa într-un peisaj oarecare. Următoarea ediție a fost „pe bani” ca o urmare firească a ceea ce însemna proiectul în sine. Mocangeala prelungită și devenită literă de lege nu mai are scop decât în a conduce o gloată de oameni către un anume tip de activitate, aflată sub o anume comandă și mai ales acolo și atunci când banul public acționează pentru a acoperi anumite costuri.

Ediția a II-a a WTF de la Bistrița la final! Deciziea de a muta evenimentul și o mică balață financiară.

Line-up-ul pe care WTF l-a avut acum, în 2018, a fost considerat unul dintre cele mai bune din țară și nu o spunem noi, au spus-o criticii genului, iar aici ne referim strict la nișa de alternativ din România, care a necesitat costuri și sacrificii enorme. Aceasta a fost doar a doua etapă, a doua ediție, iar cea de-a treia trebuia să fie și mai puternică, mai consistentă, dar care necesita și mai multe costuri. Petruț, după calmarea de după șocul cauzat la finalul ediției secunde, a ajuns la o concluzie simplă:

Dacă publicul nu reacționează, n-ai ce face, trebuie ori să-l muți, ori să-l îngropi, iar ultima variantă nu mi-o doresc. Cu Oradea am cochetat de mult timp. Colaboratorii noștri care s-au ocupat de scenă, sonorizare și lumini, fiind orădeni, ei din start ne-au sugerat să-l facem la Oradea. Noi ne-am încăpățânat să-l facem aici, ceea ce s-a dovedit a fi, din punctul nostru de vedere, un efort financiar incredibil.

Per total, WTF Bistrița, ediția a II-a a avut cheltuieli care au ajuns la peste 260.000 de lei, aproximativ 56.000 de euro, bani care au fost necesari pentru onorarii, logistică, scenă/sunet/lumini, ambulanță, chirie spațiu, salubrizare, transport, cazări sau protocol, dar care n-au inclus și alte cheltuieli adiacente care au apărut în timpul festivalului și pe care nu le-am mai cuprins în suma de mai sus. Probabil se mai ridică cu încă vreo 10.000 de euro totalul, nu știu exact, nu am documentele la mine.

În ceea ce privește numărul de bilete, vă pot spune faptul că am avut o medie de 1.500 de persoane pe zi. La nivel de pierderi, în acest moment, sunt în măsură să vă spun că am acoperit deja aproximativ 80% din acestea, urmând ca până la finele anului, conform înțelegerii pe care am făcut-o cu cei în cauză, să putem acoperi toată suma restantă de plată. Trebuie menționat faptul că am beneficiat de un ajutor financiar în valoare de 50.000 de lei din partea Consiliului Județean Bistrița-Năsăud, bani care au reprezentat costurile legate de scenă, sunet și lumini” -  a detaliat Mihail Petruț bugetul WTF 2018, pentru cititorii stiridebistrita.ro.

Cu toate acestea, Petruț susține că nu faptul că a pierdut bani este principalul motiv pentru mutarea festivalului așa departe (după cum îi este chiar denumirea, way too far), pierderile fiind luate în calcul încă de la prima ediție. Probabil și la Oradea vor exista pierderi, dar se speră în creșterea proiectului, nu în îngroparea acestuia:

Nu ne deranjează faptul că am pierdut bani. Nu acesta este motivul pentru care ne mutăm la Oradea! Problema e că, dacă am pierdut acum, o sumă oarecare, să zicem 25.000 de euro, iar interesul publicului a fost spre zero, iar aici nu mă refer la acea mână de oameni pe care-i vezi la toate evenimentele din Bistrița, o mână de oameni inimoși care merg și susțin prin prezența lor ba la Valea Străjii, ba la Festivalul Celtic, nu de ei vorbim, ci de publicul larg. Acesta NU există la Bistrița, de fapt, nu avem potențial din acest punct de vedere! Acest lucru se poate vedea și prin prisma „intervenției” marilor companii din Bistrița în astfel de situații. Pentru ei nu există asemenea evenimente, ei consideră Bistrița ca fiind un oraș rural și cu asta-basta! În schimb, noi aveam șansa să atragem atenția companiilor mari și cu potențial, dacă știam să susținem acest festival, căci în momentul în care aceștia vedeau 8-10.000 de oameni strânși într-un loc, altfel își puneau problema. Dar asta era și o chestiune de viziune, pe care aceste companii nu o au sau nu au un interes să aibă”.

De ce Râșnovul atrage și Bistrița nu?

Unul dintre cele mai renumite festivaluri de gen din România are loc într-o locație cu mult mai mică decât Bistrița, probabil cu cu culoar turistic mai expus, deși aici s-ar putea divaga mult pe acestă temă: Râșnov! Aici există Rockstadt Extreme Festival, un festival rock care atrage mii de turiști în micul oraș de lângă Brașov.

Mihail Petruț: „Este și zona turistică favorabilă, dar nu aceasta este „cauza” succesului de la Rockstadt. Acolo autoritățile s-au străduit ca pe lângă toate activitățile pe care le au acolo, începând cu acele elemente turistice pe care le au în preajmă, Brașovul, Poiana Brașov, zona Bran-Moeciu, sau chiar elementele din Râșnov, cetatea sau parcul de distracții pentru copii, ei au încercat să mai aducă un plus-valoare zonei. Și au reușit!

Și noi puteam să facem la fel aici. Aici se vede dezinteresul autorităților locale, iar aici mă refer strict la municipalitate. Ceea ce nu au înțeles ei, recte viceprimarul Cristian Nicolae, este faptul că noi nu avem nevoie de BANI de la ei, ci de o susținere de altă natură, eventual logistică. Cum era, dau un exemplu, dacă pentru toți cei veniți la Bistrița pe perioada festivalului și care s-au campat în Wonderland, existau niște variante de petrecere a timpului în care Primăria să fi pus la dispoziție, evident contra cost, un mic pachet turistic de vizitare a orașului?! Sau a zonei, Colibița, Tihuța, etc. Altfel ne „relaxam” și noi ca organizatori dacă această municipalitate s-ar fi implicat prin ceea ce nu îi costa pe ei efectiv. De exemplu renunțarea la chiria pe care ne-au cerut-o. Repet, nu aveam nevoie de bani, dar nici să ni ia! WTF a fost singurul lucru real pozitiv care s-a întâmplat în Wonderland, deci un plus inclusiv pentru administrația hulită pentru acest proiect. Sunt doar câteva exemple, nu vreau să intru și în alte amănunte. Este clară lipsa de interes a municipalității în astfel de situații.

Ce are Oradea în plus? Sau mai bine zis, ce NU are Oradea...

După cum spuneam, încă de la pregătirea celei de-a II-a ediții s-a avut tendința de a muta evenimentul la Oradea. Încăpățânați cum îi cunoaștem pe soții Petruț, au vrut să rămână. Și-au asumat acest risc, dar au decis că nu mai pot purta povara încă unuia, așa că s-au îndreptat către Oradea.

Aici există un alt habitat, atât din punct de vedere al publicului, acesta având o cu totul altă mentalitate (vorbim totuși de graniță), apoi este vorba de locație care este așezată foarte bine (nu că ne-am plânge de Wonderland), iar cel mai imporant aspect pe care l-am avut în vedere este faptul că Oradea NU are un festival pe această nișă, ceea ce constituie un avantaj. Oamenii de acolo cu care am început deja parteneriate sunt foarte încântați de acest eveniment, fără ca festivalul să fi avut măcar o ediție acolo. Cei cu care am vorbit deja, atât din sfera privată cât mai ales din cea a autorităților locale, au rămas uimiți că Bistrița a avut așa ceva și nu a reușit să-l țină. Sunt foarte fericiți că l-am mutat la ei, dar asta, după cum am mai precizat, vine și ca o consecință a mentalității. La nivelul persoanelor juridice nu are sens să comentăm, dar din partea administrației locale, sprijinul pe care contăm are două aspecte: să nu ne încurce, ca la Bistrița, iar al doilea, să se implice logistic, nu financiar, având în vedere faptul că un astfel de eveniment atrage atenția asupra locației la nivel pozitiv, având în vedere anvergura națională pe care deja WTF o are, iar administrația orădeană știe treaba asta.

Oradea oricum trebuia să intre pe harta acestor evenimente, dacă nu mergeam noi, cu sigurață intra altcineva. Inclusiv organizatorii Untold sunt interesați să ajungă la Oradea, din 2020, dar aceasta este o informație primită pe surse.

Un alt mare avantaj la Oradea este publicul de peste graniță, un public foarte educat, care știe să-și plătească biletul, un public pentru care vom avea grija necesară, invitând în festival una sau două trupe de rock alternativ maghiar” – a explicat Petruț de ce Oradea reprezintă în acest moment cea mai bună soluție pentru proiectul său.

Locația exactă a WTF – ediția a III-a

Locația unde WTF își va desfășura forțele celei de-a treia ediții este una propice desfășurării unui astfel de proiect. Este vorba de un domeniu aflat la 15 kilometri de Oradea, din sensul de mers de la Cluj-Napoca către capitala Bihariei. În Comuna Ineu există o proprietate privată care a înțeles însemnătatea acestui festival și care, împreună cu autoritățile locale vor sprijini acest proiect.

King Land este denumirea domeniului respectiv, domeniu care include un teren de golf, un lac, mai multe zone de campare, precum și un... aerodrom, locul unde se va amplasa efectiv scena Way Too Far Rock Festival, Ediția a III-a, care va avea loc în perioada 9-11 august 2019.

Primele trupe confirmate sunt Alternosfera, Implant pentru Refuz, Omul cu Șobolani și Altar. Line-up-ul este în curs de actualizare și va include una sau chiar două trupe din Ungaria. În curând se vor putea cumpăra și primele abonamente la preț promoțional.

În loc de concluzii...

Bistrița a avut un festival de rock... Acum îl va avea Oradea. Nu este nici primul și, din păcate, probabil nici ultimul subiect cultural independent care pleacă de acasă spre alte mentalități mai deschise și mai primitoare. Bistrița exportă în continuare atât oameni cât și evenimente, ceea ce nu e rău, dar rămâne în discuție ceea ce se întâmplă și se va întâmpla pe viitor în acest mic oraș cu potențial, dar fără chef sau aplecare către astfel de proiecte.

Noi nu vom abandona în totalitate Bistrița! Vom defășura în continuare anumite proiecte aici, majoritatea fiind proiecte ale WTF, mai mici, dar care vor susține proiectul de la Oradea” – a încheiat Mihail Petruț, fiind în situația unui anume personaj de basm românesc în care un ochi plângea, iar celălalt râdea...

 

 

Comentarii

coco

13.10.2018 20:43

,,Sistemul acesta împutit de a face evenimente pe bani publici..”.Mihail Petruț, păi chiar tu recunoști că ai beneficiat de 50 000 lei, pt festivalul în discutie, deci bani publici...

iabilet-management

16.10.2018 13:04
tipic .. vina cade pe umerii prostului de bistritean ..copie la indigo a evenimentului Phoenix sustinut pe B-dul Decebal vera ikon ..mai las-o-n pewla..nu jigni gratuit firme si oameni ps. rock-in-iasi intrare libera

Adauga comentariu