Târgul produselor locale își poate schimba definitiv locația și perioada de desfășurare: magazin permanent la Bistrița, pe modelul „aprozarelor” lui Daea

Produsele locale au devenit un must have al acestor timpuri în care supermarketurile, cu multitudinea lor de oferte, concurează între ele. Sâmbăta dimineața, la Bistrița, un mic târg al produselor locale, amplasat strategic în centrul orașului, dar fără nici cea mai mică intenție din partea autorităților municipale în a creea condiții oprime de „târguire”, scoate oamenii la shopping bio. Scurt, ca la piața auto, o dată pe săptămână și până la orele amiezii.

Moftul bistrițenilor de a pune pe masă, în cămară, sau în frigider, produse proaspete, cu gust desăvârșit, bio sau eco în măsura posibilităților, a devenit o necesitate. Oferta, Har Domnului, există. Avem producători în județ de toate mamele și pe mai multe paliere: legume, uleiuri, miere, dulcețuri, lactate, pește, panificație, dulciuri, vinuri și câte și mai câte.

„Avem 40 de produse atestate montan, trei produse tradiționale și vreo 10 rețete consacrate. Dintre acești producători locali sunt câțiva care au trimis deja marfă la București, pentru Casa Română de Comerț Agroalimentar – UNIREA SA care deja are deschise două magazine în țară, unul la Sibiu și unul în Capitală. Politica Ministerului (n.r. – Agriculturii) și a Casei de Comerț a fost și este acum mai pregnantă, cea de a deschide în fiecare județ un astfel de magazin” – ne-a declarat Ioan-Nuțu Tabără, directorul Direcției Agricole Bistrița-Năsăud.

Este vorba de așa-zisele „aprozare” ale lui Petre Daea, magazine de stat, sau în parteneriat cu statul, în care să-și desfășoare activitatea de desfacere producătorii locali, într-un circuit intern local și/sau național. Ideea nu este rea deloc și vine să completeze starea de fapt întâlnită și la Bistrița.

Marile rețele de magazine, supermarketurile, au o politică proprie legată de aprovizionarea de pe plan local și ține cont de mai multe aspecte, printre care și producția de serie. În cazul producătorilor locali nu se prea poate vorbi de o producție de serie, care să acopere o întreagă rețea, dar ar putea să mulțumească o piață locală.

În Bistrița sunt foarte rare produsele locale care au ajuns pe rafturile supermarketurilor, iar aici au avut câștig de cauză brutăriile și într-o foarte mică măsură fabricile de lactate. În Kaufland, de exemplu, se pot regăsi produse de panificație de la Ceracom – Livezile, Anepan – Sîngeorz-Băi, Agroservice Beudiu și Delice Pan Tiha Bîrgăului. Ultime două din listă se regăsesc și în Selgros, acolo unde pe rafturile dedicate lactatelor am întâlnit, timide, câteva cutii de smântână de Monor. Atât! Cel puțin la Bistrița, teoria supermarketurilor prin care se încurajează producția locală și au dedicate anumite raioane este la rang de poveste.

Foto: magazinul de tip „aprozarul lui Daea” Casa Unirea București - sursa: magazinulprogresiv.ro

„Există șanșe ca în toată țară să se deschidă cât de repede magazine precum cele din București și Sibiu, depinde cum și cât de repede se mișcă cei de la Casa Română de Comerț Agroalimentar – UNIREA SA. Noi am primit o adresă cu caracter informativ prin care ni se cerea să identificăm posibile locații pentru construirea unui astfel de magazin, adresă la care noi am răspuns deja, având chiar de la mai multe primării cereri în acest sens. Deocamdată ideea merge către o astfel de locație per județ, este vorba de deja celebrele aporzare, dar extinse ca idee și principiu la mai multe categorii de produse” – a completat Tabără.

La nivelul județului Bistrița-Năsăud există și o asociație a producătorilor locali, Asociația „Produs în Bistrița-Năsăud”, care a reunit mai mulți producători locali din județ. Aici îi regăsim pe Nina Rus de la Romuli, pe Grigore Creța de pe Valea Șieului, familia Rânziș de la Piatra Fântânele, dar și mulți alți producători locali:

„Chiar luni (n.r. 14 octombrie) s-a deschis un magazin al celor de la Casa Română de Comerț Agroalimentar – UNIREA SA la Bucureși, iar acolo avem deja trei producători locali prezenți cu produse. Este vorba de dulcețurile familiei Rânziș, de minunățiile din păstrăv ale Ninei Rus și brânzeturile cu totul speciale ale lui Grigore Creța” – ne-a relatat Elena Bărbos, președintele Asociației „Produs în Bistrița-Năsăud”.

Numai că surprizele Asociației nu se opresc aici. Deși ar părea o luptă paralelă, mebri asociației s-au gândit deja la aspectul legat de desfacerea produselor lor, dincolo de târgul de sâmbătă dimineața:

„Avem în plan și lucrăm la deschiderea unui magazin propriu on-line, după care, eu sper că în anul ce vine, să deschidem și un magazin „Produs în Bistrița-Năsăud”, un magazin fizic. Acest proiect îl vom realiza din surse proprii și nu are legătură cu proiectul Casei Română de Comerț Agroalimentar – UNIREA SA”, a precizat Bărbos.

Și uite-așa, dintr-o dată, ne putem trezi nu cu unul, ci cu două magazine dedicate produselor locale. Asta la nivel teoretic, căci la nivel practic, tot Elena Bărbos ne lămurește:

„Noi mai avem un pic de lucru la partea de produse, la partea de conformitate, deoarece ne dorim ca acest proiect să fie unul reușit atât pentru membri asociației, dar mai ales pentru cumpărătorii lor. Vom vedea în ce măsură va continua proiectul celor de la Casa Română de Comerț Agroalimentar – UNIREA SA, dar dacă acesta va intra pe linie dreaptă, atunci este absolut bine-venit. În cazul în care din diferite motive proiectul cu pricina nu va mai ajunge la Bistrița, noi avem rezerva planului B, adică vom deschide pe plan local acest magazin” – a concluzionat Elena Bărbos.

Toate aceste însă se referă la un anumit orizont de timp, localizat undeva prin 2020. Încă un an ne vom face cumpărăturile bio tot de la târgul din centrul Bistriței, varianta supermarketurilor fiind rezervată pentru alte categorii. Teoretic...

 

Adauga comentariu