Mita în spitale, încă prezentă: 32 de cazuri semnalate în SJU Bistrița! Sesizări făcute conducerii instituției – ZERO. Plângeri către autorități – ZERO. Lazany are, totuși, o soluție...

Chiar dacă managerul Spitalului Județean de Urgență Bistrița, Gabriel Lazany, și-a fi dorit ca aceste cazuri de luare de mită să nu mai existe în instituția condusă de către el, acest lucru nu s-a înfăptuit, cel puțin până acum: încă se mai primesc bani sau atenții de către personal pentru exercitarea actului medical!

Conform unui raport dat publicității de către Anti-Birbery Synergy, un ONG care a prelucrat datele unui indicator utilizat în vederea monitorizării performanțelor operaționale în domeniul prevenirii și combaterii mitei în spitalele din România, în SJU Bistrița s-a cerut bani sau atenții în 32 de cazuri.

Mecanismul de feedback este un instrument de monitorizare cu privire la calitatea serviciilor a 352 spitale publice din România și este reprezentat de un chestionar aplicat prin SMS sau Web, ce cuprinde un set de 10 întrebări. Punctul forte este reprezentat de întrebarea nr.9:

Vi s-au solicitat bani sau atenții de către medici sau asistente?

În funcție de răspunsurile la această întrebare a fost aclătuit unt top al spitalelor unde mita încă mai există. Astfel, pe primele locuri tronează Bucureștiul, Spitalul Universitar de Urgență având cele mai multe cazuri de mită: 153!

Bistrița-Năsăud apare cu un total de 33 de cazuri în cele trei spitale, un caz la Spitalul Orășenesc Năsăud și 32 la SJU Bistrița. Spitalul oărșenesc din Beclean apare cu cifra 0 (zero) în dreptul său.

Perioada la care se face referire este prima jumătate a anului 2019. Conform datelor primite de la SJU Bistrița, în această perioadă au trecut prin unitatea spitalicească peste 15.500 de pacienți, ceea ce înseamnă că procentul cererii de mită raportată în studiul respectiv este de 0,2%.

Managerul SJU Bistrița, Gabriel Lazany, susține că nu a primit absolut nici o sesizare în acest sens, la fel și autoritățile locale, ceea ce duce la o teoretică lispă de încredere în conducerea spitalului, dar și în autorități. Teoretic, căci practic situația pare să difere.

Conform întrebării cu pricina, solicitarea de bani sau atenții nu este neapărat venită din partea medicilor, ci și a persoanlului secundar, asistente sau infirmiere. Există pacienți aflați în imposibilitatea de a se mișca, de a se îngriji singuri, aceștia având nevoie de ajutorul unui aparținător, sau al personalului. În aceste cazuri se practică nu neapărat cecerea de bani sau atenții din partea personalului, cât mai ales oferirea acestora din partea aparținătorilor sau chiar a pacienților. Este vorba de mici sume de bani, 10 până la 50 de lei, oferite pentru a ajuta la întreținerea unui pacient aflat la pat, de fapt pentru o „grijă” suplimentară din partea personalului.

De multe ori, aceste dări de mită sunt venite în urma provocării din partea personalului prin lipsa de atenție acordată unui anumit pacient, moment în care aparținătorul sau pacientul umblă la portofel. Practica aceasta încă mai există și nu este sesizată conducerii din mai multe motive, printre acestea numărându-se și faptul că pacientul în cauză mai are de stat în acea secție, sau există probabilitatea de a reveni, mai ales în cazurile cronice. Astfel, un apraținător sau pacient aflat în această situație nu va „raporta” micul abuz sau mica mită către conducerea spitalului, dar o va preciza în mod anonim într-un astfel de chestionar.

Pentru a elimina cât mai mult din această situație, Gabriel Lazany are pe masa de lucru un document intern care va fi prezentat spre cunoștință pacientului ce se internează și care, sub semnătură, va declara că nu va da mită personalului și/sau va înștiința, după caz, conducerea unității despre aceste practici. Astfel, după ce s-a semnat acest mic angajament, orice altă „plângere” în acest sens nu va mai fi luată în calcul de conducere, indiferent de modul anonim sau asumat de relatare al situației.

Este mai degrabă un fel de spălare pe mâini, dar în același timp și o conștientizare a pacientului sau aparținătorului legată de darea de mită, nu numai de primirea acesteia din partea personalului medical.

 

Adauga comentariu