Masterplanul de apă-canal, etapa a II-a – pasul final al civilizării județului Bistrița-Năsăud. Este cel mai mare proiect independent finanțat din fonduri europene, dar nu și cel mai important! Vezi cine spune asta și de ce

Baza civilizației, aducțiunea de apă și canalizare, ar acoperi 99,95% din nevoile județului, investiția fiind pe măsura anvergurii acestui proiect: peste 200 milioane de euro! Este vorba de etapa a II-a a Masterplanului de apă-canal care a primit la sfârșitul lunii octombrie 2019 avizul de mediu din partea Agenției pentru Protecția Mediului Bistrița-Năsăud.

În această etapă vorbim de un proiect de infrastructură prin care se vor realiza aducțiuni de apă și rețele de canalizare, stații de tratare și epurare a apei în 47 de Unități Administrativ Teritoriale, respectiv în 139 de localități.

„După o muncă laborioasă de un an și cinci luni de zile, cât a durat procedura de mediu pentru acest proiect, acordul de mediu fiind un act esențial pentru Bruxelles în a acorda finanțarea europeană care se ridică în jurul valorii de 210 milioane de euro. E un proiect foarte important, după cum spuneam, și sunt convins că va crește calitatea mediului înconjurător prin acest proiect și a sănătății oamenilor și a locuitorilor județului nostru, și bineînțeles, calitatea vieții”, a declarat Sever Roman, șeful APM BN, în cadrul unei ședințe de Colegiu Prefectural.

Vestea era așteptată cel puțin de un an și jumătate, atunci când președintele Consiliului Județean Bistrița-Năsăud, Radu Moldovan, a scăpat, mai mult sau mai puțin voit, „păsărica”:

„Acest proiect pentru care ne vom bate să obținem finanțare din fonduri europene prevede realizarea a: 666 km rețele de distribuție apă și 46 km rețele reabilitate; 340 km rețele de aducțiune; 309 km rețele de canalizare noi și 16 km rețele de canalizare reabilitate; 9 surse de apă noi și 7 surse de apă reabilitate; 6 stații de tratare noi și 4 stații reabilitate; 41 rezervoare de înmagazinare noi și 10 reabilitate; 4 stații de epurare noi și una reabilitată” - spunea Radu Moldovan.

Citește și... Dacă-i iese faza cu masterplanul de apă-canal, Radu Moldovan intră în istoria CJ ca „civilizatorul”. Foștii președinți rămân doar cu lamentările

„Discuțiile despre Masterplanul de apă-canal au început în 2012 și au fost de atunci repetate discuții cu toate cele 62 de UAT-uri care, împreună cu colegii de la Aquabis și cei de la ADI Apă-Canal au făcut inventarierea tuturor necesităților. Apoi am avut discuții cu cei de la Jaspers, cu cei de la Autoritatea de Management de la Ministerul Fondurilor Europene, iar în momentul de față suntem la finiș, cel mai important document din toată documențatia fiind acordul de mediu, pe care l-am obținut la data de 30 octombrie. Pasul următor, pe plan local, este cel al aprobării indicatorilor și al devizelor în Consiliile Locale, cu Hotărâri ale acestora în acest sens, binenînțeles și în Consiliul Județean. După ce avem și aceste Hotărâri, aceste documente vor merge la Comisie pentru aprobare”, ne-a relatat Radu Moldovan, președintele CJ BN.

Acesta speră ca în acestă iarnă să se poată semna contractul de finanțare, iar din luna martie să înceapă efectiv lucrările. Valoarea proiectului este de aproximativ 211 milioane de euro. Masterplanul de apă-canal este cea mai mare lucrare încadrată într-un singur proiect la nivelul județului Bistrița-Năsăud. Durata de implementare a proiectului, în cazul fericit în care nu vor exista contestări la licitații, este de doi-trei ani.

„Am împărțit județul în 12 loturi pentru a fi mai ușor procedural. Asta înseamnă că vor exista 12 firme care vor executa 12 lucrări. Am ales această variantă pentru a nu risca foarte mult în cazul contestațiilor. Dacă este o singură lucrare care s-ar putea contesta, atunci întreg masterplanul va stagna. Așa, avem 12 loturi și este puțin probabil ca în toate cele 12 licitații să fie contestații. Sper să și găsim 12 companii care să aibă bonitate și care să poată lucra”.

În județul Bistrița Năsăud există o infrastructură rutieră în mare parte refăcută și modernizată destul de recent. Aproape 80% din drumurile județene au altă față sau sunt în plin proces de schimbare, în diferite stadii. Conform proiectelor masterplanului de apă-canal, aceste drumuri nu vor fi afectate de lucrările pentru introducerea magistralelor de apă sau canal, deoarece au fost prevăzute din timp aceste aspecte. Astfel, drumurile vor rămâne intacte, lucrăile efectuându-se paralel cu drumurile, sau prin substraversări care nu vor afecta structural șoselele.

„Toate soluțiile tehnice merg pe forări, substraversări, mers pe ambele părți ale unui drum. S-a avut în vedere în momentul proiectării aceste aspecte”, a precizat Moldovan.

Legat de posibilitatea ca finanțările pentru acest proiect să fie oprite sau efectiv tăiate, președintele CJ BN susține că nu are temeri în aces sens:

„Vorbim de fonduri europene, acest proiect este finațat prin POIM, deci nu am niciun fel de temeri în această direcție. Banii sunt alocați Romîniei, ei există, sunt prevăzute foarte clar toate obligațiile, îndeplinim toate condițiile, nu văd care ar putea fi porblema”.

Chiar dacă Masterplanul de apă-canal este cel mai mare proiect ca finanțare, Radu Moldovan consideră că realizarea proectelor legate de infrastructura rutieră sunt cele mai importante:

„Cele mai importante proeicte rămân cele legate de infrastructura rutieră, atât ca valoare toală, pondere, cât și ca dorință a oamenilor. Oamenii își doresc mai mult asfalt decât o infrastructură de apă-canal, deoarece pe acest palier mai există fose septice, dacă vorbim de canalizare, iar pe parte de alimentare cu apă există rețele proprii sau fântâni. Dar ținând cont de schimbările climatice și de situația actuală, acest proiect, acest Masterplan de apă-canal, este vital pentru o mare parte din județ, în special pentru zona de cîmpie, sudul județului”.

Masterplanul de apă-canal va rezolva problema aducțiunilor de apă în proporție de peste 99%,iar pe ramura aducțiunii de canalizare în proporție de aproximativ 80%. În cazul rețelelor de canalizare nu s-a reușit un procent mai mare din cauza neeligibilității unor comunități, în aceste cazuri fiind vorba de o pondere care trebuie să depășească 2.000 de persoane, condiție încă rămasă în sistemul de eligibilitate. Pentru aceste situații se vor căuta soluții locale, cu surse din bugetele locale, cel județean sau chiar guvernamental.

Un astfel de exemplu este cel al Colibiței, acolo unde s-au găsit deja soluții de finanțare din bugetul CJ BN. În ședința din data de 30 octombrie, CJ a suplimentat bugetul Aquabis cu peste 12 milioane de lei pentru a se realiza integral problema canalizării de la Colibița, pe ambele maluri ale lacului, acolo unde se vor construi două stații de euprare independente, plus stație de tratate în Mița.

 

Comentarii

Victor Ponta

31.10.2019 17:02

Ce mizerii pesediste!

Adauga comentariu