Invocăm civilizația fără să avem idee de obligația civică: situații de forță majoră în care intervenția depinde de obrazul cetățeanului

Nu ne mai miră deloc faptul că Bistrița a ajuns un furnicar în special din cauza comodității multora dintre noi, obișnuiți cu dosul în mașină, scopul principal al traficului fiind identificarea unui loc de parcare în buza locației unde dorim să ajungem.

În anul 2018 au fost contorizate la nivelul municipiului Bistrița un număr de 42.216 autovehicule înmatriculate, acestea fiind raportate la un total de 1.228 de locuri de parcare cu plată și alte 9.730 de parcări rezidențiale. Mai sunt și parcări fără plată, dar care tot nu ar ajunge nici măcar statistic la nevoile actuale. În acest caz, fiecare se descurcă cum poate...

Numai că apar anumite situații de forță majoră, situații de urgență, în care accesul celor care trebuie să intervină este îngreunat de stationările haotice ale unor autovehicule, conducătorii acestora încercând să găsească cea mai apropiată zonă de staționare față de locația țintă.

Spre exemplu școala generală din Ștefan cel Mare. Pentru a-și aștepta odraslele, părinții sunt în stare să parcheze oriunde și cât mai aproape de sala de clasă, daca s-ar putea, fără să conștientizeze cel puțin următorul aspect: parcarea din spatele imobilelor cunoscute ca „blocurile de la Asirom” deservește atât locuitorii de aici cât și firmele adăpostite la parterul construcțiilor.

În cazul unui incident în care este nevoie, să zicem, de intervenția pompierilor cu autospeciala de intervenție la înălțime, utilaj care este destul de masiv dar care are și nevoie de un anumit spațiu în jurul său pentru ancorare, acest lucru nu s-ar putea face în condițiile prezentate în fotografiile de mai sus.

Acest exemplu de locație se poate extinde în multe locuri din Bistrița, nu neapărat în imediata vecinătate a instituțiilor școlare. Locotenentul Marius Rus – purtătorul de cuvânt la Inspectoratului pentru Situații de Urgență Bistrița – ne-a declarat că aceste situații pun în dificultate desfășurarea rapidă și în condiții optime a misiunilor specifice:

„Într-adevăr este o problemă în ceea ce privește ajungerea echipajelor ISU într-o anumităm locație care este blocată sau îngreunată de autovehiculele parcate. Noi am mai făcut de-a lungul timpului anumite acțiuni pentru conștientizarea acestor situații. Ceea ce trebuie să conștientizeze cetățenii este în primul rând faptul că o autospecială de intervenție are anumite dimensiuni, iar aici mă refer în special la lătimea acestora care poate depăși doi metri. Noi trebuie să intervenim în diferite locații, străzi înguste sau zone intens circulate, asfelt încât să parcăm cât mai aproape de locul presupusului incident, nu din comoditatea noastră ci pentru a acționa cât mai eficient. Au fost și vor mai exista situații în care locul nostru de parcare este la o anumită depărtare față de punctul de intervenție, moment în care legăm mai multe role de furtun, asta în caz de incendiu într-un punct pe orizontală. Dacă trebuie să intervenim pe verticală, situația se schimbă căci autoutilitara de intervenție la înălțime, ea în sine având un gabarit mare, are nevoie de un anumit spațiu de jur împrejur pentru calare, acel dispozitiv care iese din mașină pentru stabilizarea acesteia”.

În altă țări situațiile de acest gen nu sunt tratate cu „manuși” din partea celor care pun pe primul loc situația de urgență, în sensul că nu se ține seama de mașinile parcate în apropierea punctului de acțiune, lovirile și zgârieturile cauzate de autospecialele aflate în misiune fiind în responsabilitatea deținătorului. La noi, servantul se dă jos din autospecială și dirijează șoferul printre mașini.

O altă situație sesizată chiar de cetățeni este cea legată de lipsa însemnelor ce fac referire la numerotarea imobilelor, în special a blocurilor, sau a informații care nu mai au nicio legătură cu realitatea, unele dintre plăcuțele postate pe clădiri fiind vechi și aparținând unui alt sistem de numerotare, de mult schimbat.

La Beclean, un echipaj SMURD s-a descurcat într-o anume situație de acest gen, nu însă fără a pierde clipe prețioase, clipe care în anumite circumstanțe pot face diferența dintre viață și moarte:

„Căutau în fața scărilor adresa exacta, în zona unde au venit sunt 2 blocuri. Un membru al echipajului a mers la o scară, celălalt membru a verificat scara 2 (operativi). Au constatat că adresa lipsește cu desăvârșire la ambele blocuri! S-au descurcat rapid, nu asta este problema, problema este că nu sunt plăcuțe cu adresa (la 03:00 noaptea pe cine întrebi?). Un membru al echipajului verifica modul de deschidere a ambelor uși de la bloc (dacă aveau nevoie de targă). Realizați că sunt uși de bloc unde îți trebuie un arsenal logistic în caz că vrei să deschizi ambele uși? (uși înțepenite fără mecanism de deschidere rapidă). Nu este ușor de ajuns cu targa până la scară din cauza mașinilor parcate pe trotuar” se arată într-o postare făcută târziu în noapte de un martor.

Conform purtătorului de cuvânt al ISU, în aceste cazuri operatorii care preiau informațiile de la cei care sesizează anumite situații cer și puncte de reper sau alte informații care să conducă către o localizare cat mai exactă a unui loc de intervenție:

„Apelantului care solicită intervenția i se cer puncte de reper, sau dacă există posibilitatea ca apelantul să aștepte unitatea de intervenție cât mai aproape de locul solicitării. Există deasemenea cazuri în care intervenția este cerută în afara localităților, pe câmpuri sau drumuri, iar în aceste cazuri cerem orice informație legată de identificare zonei, puncte de reper importante sau mari, toate aceste fiind în procedura de dispecerizare” – a declarat Marius Rus.

ISU nu are competențe în a sancționa aceste situații. Totul ține de comportamentul și civismul fiecăruia dintre noi, în cazul parcărilor în buza unor instituții, magazine sau birturi. În cazul numerotărilor imobilelor situația însă poate avea și aspecte pecuniare îndreptate către administratorul imobilului respectiv.

„La nivelul municipiului Bistrița sunt foarte puține cazuri în care nu există plăcuțe cu numerotarea imobilelor. Primăria este responsabilă însă numai de afișarea denumirii străzilor, în cazul imobilelor fiind responsabilitatea administratorilor/proprietarilor acestora. Mai sunt clădiri care au plăcuțe cu o numerotare veche, acolo unde s-au schimbat de-a lungul anilor, plăcuțe care nu au mai fost luate și acum probabil induc în eroare” – a declarat pentru stiridebistrita.ro Mihai Ruști – purtătorul de cuvânt al Primăriei Bistrița.

Mentalitatea noastră încă nu este prevăzută cu un senzor de parcare disciplinată și conștientă. Situațiile de urgență nu țin cont de comoditate unora dintre noi, iar eforturilor celor care intervin, fie ei paramedici, pompieri, polițiști, jandarmi sau medici de pe ambulață, trebuie limitate și concentrate asupra intervenției în sine.

 

Adauga comentariu