Haos urbanistic în formă continuată: PUG-ul Bistriței se va prelungi încă 5 ani! Regulile urbanistice din 2013 se vor aplica și în 2023. Viziune ZERO – profit MAXIM

PUG, PUZ, PUD – niște abrevieri aparent lipsite de interes în opinia publică. În fapt, acestea sunt folosite foarte des în administrația locală, dar și în lumea „laică” a proiectanților sau a arhitecților, deoarece se referă la niște reguli generale și/sau particulare de urbanism.

Cu ce se mănâncă PUG-ul, PUZ-ul și PUD-ul?

Planul Urbanistic de Detaliu (PUD-ul) reprezintă de fapt documentația aferentă Planului Urbanistic General (PUG-ul) și Planului Urbanistic Zonal (PUZ-ul), explicând și detaliind conținutul acestor planuri, sub formă de prescripții și recomandări, corelate cu condiționările din Certificatul de Urbanism, în vederea urmăririi și aplicării lor.

Planul Urbanistic Zonal (PUZ) este un proiect care are caracter de reglementare specifică detaliată a dezvoltării urbanistice a unei zone din localitate (acoperind toate funcţiunile: locuire, servicii, producţie, circulaţie, spaţii verzi, instituţii publice, etc.) şi asigură corelarea dezvoltării urbanistice complexe a zonei cu prevederile PUG-ului localităţii din care face parte.

Biblia în materie de urbanism este însă PUG-ul. Planurile Urbanistice Generale cuprind analiza, reglementări și regulament local de urbanism pentru întreg teritoriul administrativ al unității de bază (suprafețe din intravilan, cât și din extravilan). În același timp, PUG-ul stabilește norme generale, pe baza cărora se elaborează mai apoi în detaliu, la scară mai mică, PUZ-urile și apoi PUD-urile.

Cât de important este un PUG?

Cu alte cuvinte, PUG-ul stabilește ordinea și legea în ceea ce privește urbanismul unei localități. În cazul municipiului Bistrița, perioada de valabilitate a documentației de urbanism „Actualizare Plan Urbanistic General al municipiului Bistrița și Regulament local de urbanism” este de 5 ani, cu posibilitate de prelungire pentru încă maxim 5 ani, conform HCL nr.136 din 14 noiembrie 2013.

Deci, actualul PUG al Bistriței este pe cale de a expira. Este un PUG care a creat nenumărate controverse legate în special de constituirea unor PUZ-uri preferențiale, majoritatea legate de regimul de înălțime al noilor construcții pentru care s-a întocmit astfel de PUZ-uri, dar și legate de locurile de parcare.

Câte PUG-uri are Bistrița?!

Nu de mult scriam despre o situație absolut abjectă, cea în care Bistrița ar „beneficia” de mai multe PUG-uri, informație care provine de la unul dintre cei mai importanți funcționari publici ai municipalității, secretarul primăriei, doamna Floarea Gaftone. Materialul se poate citi AICI. Existența în paralel a mai multor PUG-uri duce la un haos în urbanismul local, fapt sesizat de secretarul Gaftone chiar în plenul unei ședințe a Consiliului Local.

Aceste informații au trecut extrem de ușor în spațiul public, nefiind considerate de interes, căci interesul de care vorbim este unul axat pe grupuri de interese și nu pe interesul general al cetățenilor. Caracterul duplicitar al unui PUG poate duce la anomali în ceea ce privește o anumită zonă de interes, acolo unde se acordă un posibil Certificat de Urbanism care ar putea contraveni din mai multe puncte de vedere interesului general, dar care ar aduce beneficii unui grup de interese. Este ciudat faptul că nimeni nu a fost interesat de declarațiile halucinante ale secretarului municipiului în acest sens.

Cine are interesul de a menține în vigoare un PUG născut expirat?

Actualul PUG al Bistriței este unul deja depășit și rudimentar, fapt ce ar impune de urgență updatarea acestuia având în vedere ritmul construcțiilor și dinamica urbană actuală. Ce face Consiliul Local în această situație? Alege să prelungească pe încă 5 ani actualul PUG, prăfuit și deteriorat, plin de PUZ-uri căpușă, zdrențuit de interesele de grup ce fac ordinea prin serviciile de specialitate ale Primăriei.

Încă cinci ani de haos în urbanism, un haos care se va accentua exponențial. Dacă în anul 2013, atunci când firma BLOM din Târgoviște genera actualul PUG, nu fără scandaluri și controverse, situația din Bistrița la nivelul urbanismului era deja una încurcată și cu diverse portițe deschise unor terți cu „sete” de a construi după cum le taie capul și propriul PUZ, anul 2023, an până la care va fi prelungit acest PUG problematic, va prinde un municipiu dezolant din punct de vedere urbanistic, fără nici măcar o regulă clară în materie de construcții (regim de înălțime, colorit, peisagistică, locuri de parcare etc.).

Nu e de mirare dacă în 2023 vom avea un super-bloc de vreo 15 etaje chiar lângă Biserica Evanghelică, sau de ce nu în plin Bulevard al Republicii. Viziunea actualilor edili este îndreptată către viitorul apropiat al propriilor buzunare, iar viitorul urbanistic al Bistriței este lăsat pradă șacalilor și hienelor imobiliare, cu laaaargul concurs al celor ce au menirea de a reglementa și păzi aceste reglementări...

 

Pe aceeași temă: Încă un scandal imobiliar la poarta urbanismului bistrițean

Comentarii

paul

10.10.2018 07:46

nu stergeti ba ratatilor comentariile..

Adauga comentariu