FATAL ERROR la APIA și la CAS: Sistemele informatice naționale de sute de milioane de euro clachează din ce în ce mai des! Fermierii și bolnavii să mai aștepte...

APIA ține fermierii în stand-by din cauza unor „sincope”, iar programele informatice ale CAS țin bolnavii departe de farmacii, cam așa s-ar traduce ziua de joi, 21 martie, zi în care sistemele informatice în care s-au băgat sute de milioane de euro au clacat!

Agitație mare în toate centrele APIA din județ și din țară, acolo unde mii de fermieri veniți să-și depună dosarele au așteptat aproape toată ziua să fie preluați de către funcționari. Aceștia nu au putut opera în sistemele porprii – IPA – cererile fermierilor din cauza nefuncționării programului respectiv.

Directorul executiv al APIA BN, Emil Scurtu, a declarat pentru stiridebistrita.ro că este o situație la nivel național care se va reglementa, cauza căderii serverelor fiind numărul mare de useri care le accesează:

„Azi dimineață s-a întâmplat ceva la serverele de la APIA Central, am primit un mail de la ei și ne-au comunicat faptul că programul, serverul dedicat IPA nu funcționează și că se încearcă remedierea situației. În această situație nu putem lucra! Sunt veniți ferimeri din diferite localități din județ și sper să nu dureze mult și să putem prelua cererile, căci fără funcționarea programului IPA nu se poate face nimic!” – a declarat Emil Scurtu pentru stiridebistrita.ro.

Programul și-a revenit, conform surselor noastre de la nivel central, dar undeva către finalul zilei de lucru, având carențe destul de mari în ceea ce privește timpul de răspuns. În schimb, imediat după convorbirea telefonică avută cu directorul APIA BN, în jurul orei 10:05, un ordin a fost dat pe unitate, iar dosarele fermierilor au fost preluate fără să fie verificate și inregistrate online, cu promisunea făcută acestora că dacă există probleme vor fi rechemați la sediu.

În cazul căderii sistemului informatic de la APIA vina este aruncată în cârca userilor, aceștia fiind prea mulți, iar accesarea lor simultană fiind fatală pentru programul respectiv:

„Sunt foarte mulți useri care intră, sunt și primăriile care intră și verifică pentru a elibera adeverințele, mai sunt alți fermieri care intră pentru a vizualiza cererile și mai suntem și noi, cei care operăm efectiv, din toată țara, mii de funcționari...” -  a explicat Scurtu.

Din informațiile deținute de noi, aceste „sincope” ale sistemului sunt foarte dese, la nivelul a 2-3 zile pe săptămână, conform utilizatorilor acestui program IPA. Emil Scurtu neagă aceste informații și spune că s-a mai întâmplat o dată sau de două ori pe la finalul anului trecut și încă o mică „sincopă” în cursul acestei săptămâni.

Sistemele informatice la nivel de țară au „înghițit” sute de milioane de euro și se află în imposibilitatea de a susține o activitate intensă într-o perioadă dedicată. Aproximativ aceleași probleme se regăsesc la Casa de Asigurări de Sănătate.

Tot în acestă săptămână, mai bine zis de de trei zile, un anumit program nu este funcțional din cauza unor inadvertențe apărute la updatarea unor liste de medicamente în serverele centrale. În această situație farmaciile, care au updatate lista nouă a medicamentelor, nu pot onora rețetele din cauza erorii de sistem:

„Lista nouă de medicamente nu este încărcată în sistem și apar anumite erori. Casa Națională ne-a comunicat că se vor rezolva problemele în cursul zilei de azi. Noi, de la nivel local, nu putem face nimic, suntem în așteptare. Farmaciile au nomenclatoarele updatate în sistemele lor, dar dacă nu sunt ridicate în sistemul național atunci dă eroare” – a declarat pentru stiridebistrita.ro Camelia Ilișuan – președinta CAS BN.

Dar asta nu e singura problemă întâmpinată de CAS-urile din teritoriu. Un transfer de baze de date de la ANAF îngreunează și mai mult munca celor din CAS:

„Sunt ceva probleme în sensul că ANAF-ul nu a transmis și nu a autorizat baza de date cu declarațiile aferente lunilor ianuarie și februarie. Unele sunt transmise, altele nu, ne apar persoane neasigurate, trebuie să operăm manual noi aceste date. Casa Națională ar fi transmis ANAF-ului această problemă, sunt promisiuni că se va reglementa această situație, probabil au și ei problemede sistem” – a completat Ilișuan.

În cazul CNAS circulă informații potrivit cărora firma care asigură (pe bani grei) mentenanța sistemelor nu și-ar fi primit banii și că se încearcă o forțare de mână în acest sens, iar asta nu ar fi prima dată când se întâmplă.

Până la urma urmei, cei care suferă din princina sistemelor informatice extrem de scumpe ca implementare, dar și ca mentenanță, sunt oamenii de rând, fermieri sau pacienți, cei care stau neputincioși în fața unor ghișee. Pe plan local se încearcă rezolvarea acestor situații cât mai „elegant” posibil, dar soluțiile reale se află la București, acolo unde se fac și se desfac ițele computerizate ale sistemelor naționale de comunicații.

Adauga comentariu