Drept la replica al Directiei Generale Anticoruptie

În urma publicării materialului La Bistrița s-a înființat Direcția Generală ANTI-ANTI-corupție. În ultimii 5 ani s-a mimat anticorupția cu tablagii, pădurari și funcționari mărunți”, publicat în data de 24 ianuarie 2018 pe site-ul nostru, sub semnătura domnului Liviu Alexa, Direția Generelă Anticorupție (DGA) ne-a trimis un drept la replica.

În spiritul dezbaterii, reamintim DGA că, referitor la faptele de corupție din interiorul Inspectoratului de Poliție Județean Bistrița-Năsăud, dosar instrumentat de alte structuri ale DGA din afara județului, nu au fost „mirosite” sau nu a fost interes pentru a fi cunoscute de structura județeană la acel moment.

Iată și dreptul la replica trimis de Biroul Informare și Relații Publice al DGA:

Referitor la articolul cu titlul “La Bistrița s-a înființat Direcția Generală ANTI-ANTI-corupție. În ultimii 5 ani s-a mimat anticorupția cu tablagii, pădurari și funcționari mărunți”, publicat în data de 24 ianuarie 2018 pe site-ul stiridebistrita.ro, sub semnătura domnului Liviu Alexa, pentru corecta informare a opiniei publice, Biroul Informare și Relații Publice al Direcției Generale Anticorupție este împuternicit să vă aducă la cunoștință următoarele:

În ceea ce privește afirmațiile conform cărora Serviciul Județean Anticorupție Bistrița Năsăud este un “exemplu de lipsă de voință și de mimare a anticorupției” și că, la nivelul acestei structuri “frecatul mandolinei este o activitate de baza, activitate zilnică”, în primul rând vă facem cunoscut faptul că Direcția Generală Anticorupție este structură de poliție judiciară specializată în prevenirea și combaterea corupției în rândul funcționarilor Ministerului Afacerilor Interne.

De asemenea, precizăm faptul că ofiţerii de poliţie judiciară ai Direcţiei Generale Anticorupţie acţionează, conform legii, strict în baza delegării procurorilor de caz, respectând întocmai legislaţia în vigoare. Astfel, Legea nr. 364/15.09.2004 republicată, privind organizarea şi funcţionarea poliţiei judiciare, stipulează la art. 8, alin. 1, faptul că «organele de cercetare ale politiei judiciare îşi desfăşoară activitatea sub coordonarea, supravegherea şi controlul procurorului, fiind obligate să ducă la îndeplinire dispoziţiile acestuia».

Totodată, potrivit art. 56, alin 1, lit. b din Codul de procedură penală, «urmărirea penală se efectuează, în mod obligatoriu, de către procuror în cazul infracţiunilor prevăzute de art. 289 — 294 din Codul Penal (Titlul V — Capitolul I. Infracţiuni de corupţie)». În mod concret, în baza prevederilor art. 324, alin. 3 din Codul de procedură penală, procurorul poate delega, prin ordonanţă, organele de cercetare penală pentru efectuarea de acte de urmărire penală.

În aceste condiții, întrucât procurorul este singurul care dispune cu privire la toate etapele urmării penale pe parcursul derulării acesteia, inclusiv cu privire la mediatizare, este de la sine înțeles că materialele de presă mediatizate de către D.G.A. nu reflectă decât într-o foarte mică măsură activitățile desfășurate, acestea regăsindu-se într-o multitudine de alte activități, în principal în volumul delegărilor primite de la unitățile de parchet. Astfel, sunt multe situațiile în care etape ale urmăririi penale (acțiuni de flagrant, percheziții etc), întrucât pot afecta desfășurarea anchetei, nu sunt mediatizate, iar alteori comunicatele de presă în care ofițerii de poliție judiciară ai DGA sunt delegați să efectueze acte de procedură penală sunt mediatizate direct și doar de către unitățile de parchet.

Date fiind cele precizate, considerăm că afirmațiile autorului articolului sunt superficiale și injuste fiind argumentate de observația rezultată strict din consultarea paginii de internet destinată S.J.A Bistrița Năsăud, de pe website-ul oficial al D.G.A. Apreciem că, pentru a emite astfel de considerații, jurnalistul ar fi trebuit să efectueze o documentare jurnalistică de bază care presupune inclusiv consultarea legislației privind competențele D.G.A., a Codului de Procedură Penală, cât, mai ales, întrebări clarificatoare adresate structurii județene anticorupție în discuție. În caz contrar, afirmațiile precum aceea că lucrătorii DGA Bistrița Năsăud “mimează anticorupția, se prefac că muncesc și legitimează complicitățile din sistemul administrației locale”, reprezintă o denigrare a muncii acestora și o dezinformare a opiniei publice.

Aprecierile la adresa domnului comisar de poliție Pavel-Maxim LEUCĂ, împuternicit la conducerea Serviciului Județean Anticorupție Bistrița Năsăud și a domnului comisar șef de poliție Ioan Marian Feierdi, fost împuternicit la conducerea aceleiași structuri, conform cărora ar avea “sforicele politice și profesionale”, “nespecializat în frecatul mandolinei, ci mai degrabă în frecatul mentei” și mergând până la sintagma de “papagali profesional”, nu doar că nu sunt susținute de argumente, ci chiar au caracter calomniator.

Ținând cont de aceste aspecte, vă rugăm ca, pentru corecta informare a opiniei publice, în temeiul dreptului la replică, să publicați această precizare în ziarul pe care îl conduceți, într-un loc vizibil astfel încât să poată fi vizualizat de cititorii publicației și să fie adusă reparația cuvenită.

Cu acest prilej, vă asigurăm de întregul nostru respect pentru actul jurnalistic de informare corectă a publicului. Întrucât, din analiza activităților desfășurate de Serviciul Județean Anticorupție Bistrița Năsăud în anul 2017 rezultă o creștere semnificativă a indicatorilor pe toate segmentele de activitate, vă stăm la dispoziție și cu aceste rezultate care avem convingerea că vor contribui nu doar la informarea corectă a opiniei publice, ci și la creșterea credibilității publicației pe care o conduceți”.

 

 

 

 

Adauga comentariu