Despre vin, istorie și marketing la Jelna - O poveste animată!

Despre Crama Jelna am mai vorbit și voi mai vorbi, căci indiferent dacă sunt sau nu un consumator de vin, îmi place ceea ce văd, cât de interesant și fain în același timp se (re)construiește un brand, o idee, un concept...

La Jelna, povestea actuală a vinului este atât de proaspătă că poți să-i simți și acum mirosul de nou. Doar de câțiva ani, doi frați puțin luați, sau duși cu dopul de plută, se încumetă să readucă la viață o banală vie, una care, de fapt, marca istoria locurilor cu ceva sute de ani în urmă.

Povestea e simplă și încerc să o rezum: pe vremuri de mult apuse, un pictor celebru al Europei vine și pictează o biserică din localitatea Jelna, pe atunci aflată într-o altă postură din punct de vedere al confluenței drumurilor meșteșugărești, chiar dacă în afara Cetății Bistriței. Pictorul respectiv „zugrăvește” biserica cu una dintre picturile lui celebre, la Jelna fiind una dintre puținele exemplare din Europa.

Drept răsplată, acesta nu a cerut bani, căci avea destui, era îmbuibat de galbeni, ci a cerut ceva mult mai de preț: vin! Vinul din viile Jelnei era recunoscut, scump și foarte căutat, așa că, pe sistem șmecheresc, pictorul cere câteva butoaie din licoarea mult râvnită de cunoscătorii de gen de pe bătrânul continent.

Desigur, e o legendă, dar nu este una spusă de-ai noștri, ci de alti „jurnaliști” ai vremurilor, scribalăi cu oareșce notorietate. Însă vremurile respective au apus, cu vremea s-a mutat și polul negoțului putrând emblema cu mult-blamatul struț „de Anjou” la Bistrița. Viile s-au rărit fără acel vad prielnic, până la dispariție.

Cei doi frați Moldovan, de care vorbeam la început, s-au încăpățânat să readucă la viață acel deal de la Jelna, cu viile lui cu tot. Și au reușit! Au ignorat toată epoca „noir” prin care a trecut Jelna, biserica și viile, au făcut un pact cu un „diavol” tânăr, prea tânăr pentru zilele noastre, pentru apucăturile noastre, pentru comprehensiunea și mentalitățile noastre.

Și despre „drăcușorul” vinului de la Jelna am mai scris. La fel, sunt sigur că voi mai scrie (încerc să-l prind și în off-side)! Darius Pripon este țâncul care a reinventat efectiv vinul la Jelna în doar câțiva ani, un vin deja premiat și apreciat. A făcut din via și din vinul de la Jelna o adevărată amprentă a locului, o Amprentă a Transilvaniei!

Cu „Amprenta Transilvaniei” – logo-ul vinurilor de Jelna -  e o altă poveste, una legată de mai modernul marketing, un concept pus cap la cap și dop la dop, perpetuat ultra-profi de Transilvania Print – o firmă specializată în idei și lucruri faine. Capul răutăților în această firmă: Marin Ecedi!

Ca acest cerc vino-vicios să se închidă, cel puțin pentru o verigă dintr-un lanț al unei vechi și în același timp noi povești, a mai fost nevoie doar de o încă o minte și mână: Paul Mureșan, un regizor de animație bistrițean, ieșit din tipare de talentat, iar asta au spus-o cei de la Festivalul Gopo când i-au acordat și un premiu.

Toată această poveste faină, cu tente „noir”, a fost „pusă în scena” animată de acest bistrițean, iar rezultatul este următorul:

Un mic film de animație în care monstrul vremurilor scrijelește mârșav istoria, dar din care se naște o sevă. Un film de animație care ne aruncă de la pictorul hapsân de vin direct la winemakerul de azi, printr-o strângere de mână ce seamănă cu o predare de șatefetă peste timp.

O idee de marketing genială inserată într-o poveste veche, dar reluată peste timp. Un remake smart plămădit în coca unui concept ce tot crește și se rumenește în cuptorul lui Ecedi, iar fiecare bucată coaptă formează un traseu al vinului de Jelna.

Eu știu că poveste va continua, că în cuptor este deja alt aluat făcut din făina turismului viticol, dar asta o lăsăm pentru altă dată.

Sus paharul, Jos pălăria!

Adauga comentariu