Clădirea CN „Liviu Rebreanu” primește tot mai multă atenție din partea factorilor politici locali. Unii și-au format „ambiții”! Va fi sau nu în folosul comunității toată această gargară politică?

O dispută administrativă purtată între municipalitate și Biserica Evanghelică CA, pe de o parte, și ministerele de resort de cealaltă parte, referitoare la condițiile accesării fondurilor pentru reabilitarea clădirii principale a celebrului liceu bistrițean, a ajuns în sfera politică pe post de obiectiv de campanie electorală.

Povestea reabilitării Corpului „A” al Colegiului Național „Liviu Rebreanu” din Bistrița s-a împotmolit la faza accesării fondurilor necesare acestor lucrări, aproximativ 10 milioane de euro, chichița care stopează efectiv această investiție fiind legată de un element juridic: proprietatea!

Clădirea aparție, după retrocedare, Bisericii Evanghelice CA, instituție care a dat în administrare această clădire, în rezerva unor condiții, municipalității bistrițene. În aceeași situație se află și clădirea Bisericii Evanghelice din Piața Centrală a Bistriței, dar aici condiționarea proprietății în momentul atragerii fondurilor necesare unor investiții este puțin diferită.

Biserica Evanghelică este un obiectv turistic aflat într-un circuit turistic, fapt pentru care s-au putut accesa fonduri pentru reabilitarea acestei clădiri. În cazul CNLR este diferit deoarece nu există linii de finanțare pentru instituții școlare care nu sunt proprietatea efectivă a municipalității, iar de aici a început toată tărășenia.

Biserica Evanghelică CA nu donează clădirea Primăriei, o chestiune logică și de principiu. Cumpărarea acesteia de către municipalitate a fost luată în calcul, dar se pare că nu s-au acceptat anumite condiții. Surse ale stiridebistrita.ro susțin faptul că proprietarul de drept ar fi fost de acord cu vânzarea terenului la prețul pieței către autoritățile locale, în acest caz fiind posibilă și donarea clădirii respective, termene neacceptate de către edilii bistrițeni.

Ideea de donare nu a fost luată în calcul deloc în momentul încheierii contractului de administrare al clădirii, iar martore pentru acest fapt sunt câteva puncte din Anexa 2 a Hotărârii 19/27.03.2014, anexă care face referire directă la acest contract:

Articolul 9. Administratorul se obligă

a) să conserve pe cheltuiala sa exclusivă bunul, chiar cu mai multă grija decât faţă de  bunurile sale, adică mai mult decât diligenţa lui bonus pater familias

...

f) să suporte toate cheltuielile de întreţinere, reparaţii capitale, de investiţii, să achite taxele şi impozitele, primele de asigurare, şi orice alte cheltuieli ce decurg din dreptul de său de administrare;

g) să restituie la data încetării prezentului contract bunul primit în administrare, împreună cu toate investiţiile efectuate, cu excepţia cazului în care părţile convin prelungirea acestuia;

...

Singura variantă plauzibilă în momentul de față este modificarea legislației (atenție, e vorba de legislația românească!), eventual printr-o Hotărâre de Guvern, prin care să se excepteze în anumite situații acele condiții legate de proprietate în cazul unor clădiri de interes public administrate efectiv de către unitățile administrativ-teritoriale, idee lansată de curând pe piață de viceprimarul Cristian Niculae, după o „discuție” cu Radu Moldovan, președintele CJ BN:

„Am avut niște discuții cu domnul președinte în sensul ăsta și nu aș mai vrea să fac declarații pe marginea acestui subiect (…) Domnul președinte al CJ mi-a spus că se discută foarte elaborat în sensul ăsta și nu mai vreau să dau știri de genul ăsta, adică am dat deja... (în care se înțelege că HG-ul respectiv ar trece clădirea în domeniul public al municipalității – n.r.). Deci, printr-o Hotărâre de Guvern se poate stabili lucrul ăsta, că sunt cazuri speciale în care să permită Ministerului Dezvoltării să finanțeze din bani publici reabilitarea acestor clădiri chiar dacă nu sunt în proprietatea publică, în domeniu public, în patrimoniul UAT-ului” – declarase Cristian Niculae în urmă cu puțin timp pentru stiridebistrita.ro.

Cristina Iurișniți, deputatul USR de Bistrița-Năsăud, a simțit valoarea politică a implicării în acest subiect încă din momentul elaborărilor amendamentelor la bugetul de stat pentru 2019. Implicit a făcut un astfel de amendament referitor la reabilitarea clădirii CNLR, dar acesta a fost respins. Apoi, accelerând politic pe subiect, se adresează noului ministru al dezvoltării, bistrițeanul Daniel Suciu, cu atingere la coarda sensibilă a patriotismului local:

Stă în puterea dumneavoastră, în noua calitate pe care o aveți în Executivul României, de a debloca situația de la Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice privind finanțarea obiectivului de investiții Consolidarea și modernizarea corpului A (corp liceu) Colegiul Național ,,Liviu Rebreanu”, municipiul Bistrița, județul Bistrița-Năsăud (...) Domnule Ministru, aveți obligația de a găsi soluțiile optime pentru rezolvarea acestei probleme și nu a găsi justificări care, indiferent de natura lor, pot bloca dezvoltarea unui proiect atât de important pentru comunitatea bistrițeană. În calitatea de parlamentar de Bistrița, am convingerea că veți depune toate eforturile necesare pentru modificarea prevederilor legale din OUG 28/2013” – se adresa Iurișniți ministrului Suciu într-o scrisoare deschisă.

Subiectul reabilitării CNLR devine tot mai fierbinte din punct de vedere politic, iar o așa temă importantă care ar putea „prinde” la electoratul bistrițean nu este evitată de pionii locali ai puterii, respectiv de viceprimarul Cristian Niculae și de mentorul acestuia – Radu Moldovan.

Cuplul politic Niculae-Moldovan profită de prezența ministrului educației la Bistrița - Ecaterina Andronescu - și pun pe tapetul obiectivelor această problemă. Deja situația este mutată integral pe terenul de joacă politică a PSD, prin asumări și „ambiții” personale:

Am cerut să se găsească soluții, pentru reabilitarea și modernizarea Colegiului Naţional Liviu Rebreanu și am toată convingerea că acest lucru se va realiza! În general, tot ceea ce ține de educație este prioritar pentru mine, dovadă fiind faptul că în următorii 2 ani se vor reabilita 8 unități de învățământ (investiție de 25 de milioane de euro). Însă, reabilitarea acestui liceu devine o ambiție. Un țel despre care nu am vorbit, dar în atingerea căruia am continuat să căutăm variante de rezolvare. Prezentă la întâlnirea cu cadrele didactice ale acestui liceu de renume, doamna ministru Ecaterina Andronescu a subliniat și ea că o să găsim soluțiile juridice pentru ca acest lucru să fie posibil, fiind un liceu de top. Chiar dacă ne-am lovit de blocaje, în cazul Corpului A, în ultimii ani, campusul Colegiului a ajuns să fie unul dintre cele mai moderne din țara noastră. Așadar, am demonstrat că se poate (?!? - n.r.) și o să revin în curând cu vești bune despre corpul A al prestigiosului liceu, în băncile căruia au învățat elevi care acum sunt „oameni mari”! Colegiul Național Liviu Rebreanu și Bistrița merită asta!” – a specificat Niculae într-o postare total demagogică, propagandistică și populistă.

Același mesaj este postat și de pionul principal din această ecuație, Emil Radu Moldovan, președintele Consiliului Județean, dar și al PSD Bistrița-Năsăud, omul în a cărui acțiune și mai ales voință politică stă esența dezlegării acestui nod gordian:

„Un simbol al Bistriței, Colegiul Național Liviu Rebreanu are șanse să fie modernizat, ne-a dar astăzi asigurări Ministrul Educației Naționale, doamna Ecaterina Andronescu! Urmează clarificarea unor aspecte juridice care să permită finanțarea lucrărilor de modernizare în formula în care corpul principal al CNLR se află în administrarea Primăriei Bistrița. Mă bucur că am avut ocazia să mă adresez corpului didactic al Colegiului Național Liviu Rebreanu și îi asigur că voi face tot ce ține de mine pentru a sprijini acest proiect!”.

Curios este cum de această problemă a reabilitării CNLR a ajuns atât de discutată și disputată în ultima perioadă, deși aceasta există de o bună bucată de timp... Să fie perioada electorală și o anume situație cu încărăcătură socială și presiuni politicie resimțite la nivel de electorat, moment în care răsar asumările, ambițiile și proiecte mai ceva ca ghioceii și toporașii?!

Fie că recunoaștem sau nu, toată acestă încărcătură și presiune legată de acest subiect cade nu pe Cristian Niculae (pe el nu poate cădea nicio presiune, căci se dezice în secunda doi), nici pe Radu Moldovan cu ale lui influențe sau lobby-uri, cel puțin nu total. Cu atât mai puțin stă în puterea unei abramburuci pornită abrambura la colindat orin țară, acolo unde pormite implicare peste tot și niciunde! Toată greutatea clădirii CNLR, reabilitată sau nu, stă acum pe umerii politici și/sau administrativi ai lui Daniel Suciu!

Nu e o misiune ușoară modificarea condițiilor de acordare a banilor, fie ei românești sau europeni, chiar dacă această modificare ar trebui să survină dacă nu punctual, atunci pentru o cazuistică restrânsă. Voința politică este cea care va decide soarta reabilitării CNLR, căci hârțogăraia se va face administrativ!

Indiferent cine și cum marjează politic pe acest subiect ar trebui să meargă cu acest demers până la capăt, iar deocamdată doar Daniel Suciu poate. E frumos un astfel de subiect într-o campanie dacă nu electorală, măcar de imagine, dar (și) de această dată Cristian Nicuale nu are absolut nicio pârghie, oricâtă „ambiție” ar vrea el să denote public!

 

N.B. Construcția actualului CNLR a început în 8 aprilie 1908, iar în 1911 a fost dat în folosință, primii beneficiari fiind elevii Colegiului Evanghelic German. Odată cu anul școlar 1944-1945 când populaţia şcolară germană a emigrat iar puţinii tineri rămaşi şi şcolarizaţi nu ocupau spaţiul localului, activităţile şcolare româneşti au fost concentrate în actualul local. În acest moment în CNLR învață peste 1.700 de elevi și s-a păstrat, conform condițiilor de administrare, o secție în limba germană.

 

Adauga comentariu