Cât de elegant ne persiflează Primăria Bistrița când e vorba de informații referitoare la banul public! Au atât de multe cheltuieli aiurea încât nu au capacitatea de a ne răspunde...

Conform Legii 544/2001 privind privind liberul acces la informațiile de interes public, orice instituție publică de stat are OBLIGAȚIA de a răspunde unei cereri venite din partea oricărui cetățean în termen de 10 zile, iar dacă situația o cere, perioada se poate mări la 30 de zile. Bine, dacă era cazul, cel puțin noi, am fi așteptat răspunsul și dincolo de perioada maximă legală, căci oameni suntem și înțelegem...

În fapt, stiridebistrita.ro a solicitat Primăriei Bistrița să prezinte punctual toate studiile de prefezabilitate și fezabilitate plătite de instituție în ultimii 10 ani pentru a ne face o idee despre modul de lucru în cazul investițiilor făcute de municipalitate în contextul în care o bună parte dintre aceste studii rămân doar la faza de plată efectuată, fără ca priectul de bază să se mai execute.

Ce sunt aceste studii?

Prefezabilitatea reprezintă documentația care cuprinde datele tehnice și economice prin care autoritatea contractantă fundamentează necesitatea și oportunitatea realizării unei investiții. Acest studiu este foarte important exact pentru faptul că fundamentează necesitatea și oportunitatea! Bineînțeles că se plătește, nu-l face nimeni gratis.

Conceptul de studiu de fezabilitate presupune efectuarea unei analize complexe de marketing, comerciale, tehnice, de management și financiare a unui obiectiv de investiții, asta pe scurt, să nu plictisim cu definiții. Și acest studiu, care inevitabil vine după cel de prefezabilitate, se plătește! Acești pași nu sunt facultativi, ei sunt reglementați legal și vin ca niște etape obligatorii. Tot ceea ce o instituție care face astfel de proiecte trebuie să aibă în vedere este necesitatea și oportunitatea unui astfel de proiect pentru a nu se ajunge în situația în care, după efectuarea acestor studii, să se trezească cu sume de bani (deloc puțini) plătite, iar proiectele să nu se mai realizeze niciodată! Aici șade esențialul!

Pârtia de schi Cocoș - necesitate și oportunitate?!

Un simplu exemplu de necesitate și oportunitate făcută forțat este cel al Pârtiei de schi Cocoș, un proiect executat numai dintr-un orgoliu, căci necesitatea și oportunitatea acestei investiții lasă mult de dorit. Proiectele extravagante ale primarului Ovidiu Crețu sunt în marea lor majoritate costisitoare în fazele incipiente, cele de prefezabilitate și fezabilitate, cu unele se ajunge până la momentul plății proiectării, dar care se pierd ca investiție realizabilă. Altele se sfârșesc după fezabilitate, acestea fiind puse pe anumite linii moarte din diferite motive, dar reluate ca idee mai târziu, momente în care se refac studiile de fezabilitate, deci alți bani, alte distracții.

Răspunsul nu ne mulțumește!

Răspunsul municipalității în cazul cererii pe care publicația noastră a făcut-o a venit repede, în nici 6 zile calendaristice. Trebuie menționat faptul că Primăria Bistrița ne-a răspuns tot timpul solicitărilor de acest gen în timp util, fapt pentru care am salutat promptitudinea atunci când a fost cazul. Au fost și momente în care răspunsurile nu ne-au mulțumit din punct de vedere al conținutului, dar nu au fost refuzuri. De această dată am primit un refuz diplomatic, elegant, dar persiflant, chiar arogant.

După cum se poate constata din imagine, Primăria își recunoște incapaciatea (a se citi incompetența) de a acorda răspunsuri pe acestă temă, fiind vorba de „un volum important de documente” care, pentru a fi studiate „acoperă un interval mare de timp”. Noi nu contestăm faptul că „angajații serviciului de specialitate sunt implicați” în mai multe activități. Din cei aproape 200 de funcționari pe care primarul îi are în propriul aparat (numărul total al angajaților din Primăria Bistrița fiind aproape de mia de persoane), dacă unul se rupea din tăiatul de frunze sau din plimbatul hârtiilor dintr-un birou într-altul o oră sau două pe zi, zi în care să se ocupe de un an din perioada cerută de noi (nu necesita mai mult timp), în zece zile se puteau aduna informațiile pentru cei zece ani, perioada de referiță cerută de noi. Mai rămâneau alte 19 zile pentru centralizare, punere în pagină, bibilire, colorare, etc.! O zi o lăsăm pentru transmitere (sâc!).

Soluția dată de Ovidiu Crețu publicației noastre, ca o garantare a transparenței (încă un sâc!), a fost trimiterea către rapoartele anuale ale primarului în care s-ar regăsi aceste date (se mai poate un sâc?). Să presupunem printr-un absurd desprins tot din răspunsul acordat de municipalitate că am fi făcut această „investigație”, dar cât de reale sau exacte pot fi datele dintr-un raport de activitate, căci dacă, spre exemplificare, un studiu comandat în 2013 s-a definitivat în anul următor, noi nu știm când și dacă a fost făcută plata efectivă, căci asta ne interesează, iar în aceste rapoarte nu vom găsi aceste date financiare clare. Mai mult decât atât, site-ul Primăriei ne „ajută” din acest punct de vedere:

Aceste „căderi” ale portalului municipalității nu sunt sporadice! Apar foarte des și mai ales atunci când ești prins în mirifica pânză de păianjen (www) din interiorul portalului, momente în care sâc-ul se transformă în beep-uri.

Având în vedere faptul că aceste cheltuieli făcute de către municipalitate sunt importante și constituie un interes public, stiridebistrita.ro va reveni cu o nouă solicitare către Primărie în acest sens.

 

 

Adauga comentariu