Cât costă un kilometru de drum județean modernizat în Bistrița-Năsăud? Valorile diferă în funcție de relief: la Colibița sunt costuri de șapte ori mai mari decât la Nușeni

Reabilitarea „ulițelor” județene mult trâmbițate în anul de grație 2018 a fost principala ocupație a Consiliului Județean Bistrița-Năsăud în ceea ce privește atât absorbția fondurilor europene, fiind și singurul domeniu în care s-a investit la capitolul dezvoltare.

O analiză efectuată de stiridebistrita.ro privind absorbția fondurilor europene la nivel de județ în anul 2018 a dus la concluzia că administrația județeană a reușit un record din acest punct de vedere, datele fiind preluate de pe pagina de internet a gestionarului acestor fonduri inforegio.ro.

În analiza respectivă, la capitolul rezervat județului, Consiliul Județean figurează cu suma de 242.553.904,50 lei (aproximativ 52.729.110 euro), sumă înscrisă în dreptul cheltuielilor eligibile cerute de instituție la finalul anului 2018, capitol la care se situează pe locul doi în țară, după județul Cluj. Aceași instituție, respectiv Consiliul Județean Bistrița-Năsăud, ne comunică însă alte date, printr-un răspuns unei solicitări venite din partea publicației noastre următoarele:

Proiectele cu finanțare europeană nerambursabile aflate în implementare în cursul anului 2018 au voaloarea totală de 161.220.319 euro (aici fiind vorba de 7 proiecte ce vizează reabilitatea unor drumuri județene, reablitarea Castelului de la Posmuș și avneloparea termică a spitalului TBC), la care se adaugă 10 milioane de euro pentru două proiecte aferente Programului Operațional Capital Uman (POCU), respectiv bani pemntru comunitățile rome de la Lechința și Teaca (Proiectele IMPACT). Nici un proiect cu finanțare europeană nerambursabilă nu a fost finalizat în cursul anului 2018.

Castelul Teleki - Posmuș

Reabilitarea drumurilor – principala investiție județeană din fonduri europene

În cadrul Programului Operațional Regional (POR), în Bistrița-Năsăud sunt 7 proiecte în derulare care se referă la infrastructura rutieră, mai precis la drumurile județene. În total este vorba de 295 de kilometri împărțiți după cum umrează:

Proiect 1: DJ 172 D -  Mureșenii Bîrgăului – Lac Colibița – Colibița – Bistrița-Bîrgăului – Josenii-Bîrgăului – Strâmba –Ilva Mică – Poiana Ilvei – Măgura Ilvei – Ilva Mare – Lunca Ilvei – limită județ Suceava, Lot 2, Lot 3, Lot 4, total kilometri: 49,917, valoare totală 191.201.271,50 lei. Media lei/km: 3.830.383,70 lei (832.692 euro).

Proiect 2: DJ 172 D -  Mureșenii Bîrgăului – Lac Colibița – Colibița – Bistrița-Bîrgăului – Josenii-Bîrgăului – Strâmba –Ilva Mică – Poiana Ilvei – Măgura Ilvei – Ilva Mare – Lunca Ilvei – limită județ Suceava, Lot 1, tronson 2, total kilometri: 6,435, valoare totală 60.246.291,55 lei. Media lei/km: 9.362.283,07 lei (2.035.279 euro).

Proiect 3: Conectarea la rețeaua TEN-T (rețeaua TransEuropeană de Transport) a comunităților din vestul județului, DJ 170 Negrilești, DJ 170 Negrilești – Breaza – limită de județ Maramureș, DJ 171 Tîrlișua – limită de județ, lungime totală 19,046 km, valoare 70.493.998 lei, media lei/km: 3.701.215 lei (804.612 euro).

Proiect 4: Conectarea la rețeaua TEN-T (rețeaua TransEuropeană de Transport) a comunităților din estul județului, Lot 1 Tronson 1 Mureșenii-Bîrgăului – intersecție DJ 172 D, Lotul 5 Măgura Ilvei – Ilva Mare – Lunca Ilvei, DJ 172 C Ilva Mică – Leșu, lungime totală 24,384 km, valoare 68.555.050,26 lei, media lei/km 2.811.477 lei (611.190 euro).

Proiect 5: Conectarea la rețeaua TEN-T (rețeaua TransEuropeană de Transport) a comunităților din sudul județului, DJ 162 Teaca – Archiud, DJ 162 Archiud – Sânmihaiu de Câmpie, DJ 162 Visuia – Silivașu de Câmpie, DJ 173 Budacu de Sus - Șoimuș, DJ 173 Șoimuș - Șieu, DJ 173 Șieu – Teaca – Ocnița, DJ 162 Ocnița – Milaș, DJ 162 Milaș - limită de județ Mureș, lungime totală 70,043 km, valoare 124.941.275,41 lei, media lei/km 1.783.780 lei (387.778 euro).

Proiect 6: Conectarea la rețeaua TEN-T (rețeaua TransEuropeană de Transport) a comunităților din centrul județului, DJ 172 H Nușeni – Corvinești, Corvinești, Matei – Fântânele – intersecție cu DJ 151, DJ 172 G Nușeni – Chiraleș, Sărățel – Domenști, Satu Nou – Cușma, DJ 154 C Șieuț - Sebiș, DJ 154 D Albețtii Bistriței – intersecție DN 15A, Viile Tecii – Budurleni, lungime totală 67.132 km, valoare 87.367.735 lei, media lei/km 1.301.432 lei (282.920 euro).

Proiect 7: Conectarea la rețeaua TEN-T (rețeaua TransEuropeană de Transport) a comunităților rurale ale județului limitrofe DJ 172 și DJ 173, Beclean – Figa, Agrișu  de Sus – Intersecție DN 17, Cociu – Mocod – Zagra, Zagra – Suplai, Poienile Zăgrii, Bistrița – Tărpiu, intersecție DC 32 – Nimigea de Jos, lungime totală 58,109 km, valoare 136.364.358 lei, media lei/km 2.346.700 lei (510.152 euro).

Astfel, pentru cei 295 km de drum modernizat este nevoie de 547.968.051 lei, media județeană pentru un kilometru de drum reabilitat în aceste cazuri este de 1.857.103 lei, ceea ce reprezintă aproximativ 403.720 euro/km.

Conform HG 717/2010, în condițiile date (reabilitări drumuri județene de la nivel de pietriș!) costurile standard (SCOST 7) erau de 1.397.894 lei (303.890 Euro) pe km, dar aceste norme au fost abrogate chiar inainte de a se contracta din POR proiectele alternative, cu alte cuvinte au fost scoase aceste „restricții” sau indici orientativi.

Adauga comentariu