Accesul la informaţiile publice, bătaie de joc în Bistriţa-Năsăud! Vezi care sunt administraţiile locale care nu-şi respectă cetăţenii

Despre transparenţa activităţii instituţiilor publice s-a discutat şi se discută foarte mult, fiecare guvernare bătându-se cu pumnul în piept că nu are nimic de ascuns, iar cetăţenii pot fi bine informaţi cu privire la proiectele,deciziile sau acţiunile pe care acestea le întreprind. Mai mult decât atât, tot ceea ce înseamnă instituţie publică, fie că vorbim de ministere, instituţii deconcentrate, agenţii ale statului, administraţii judeţene sau primării şi-au realizat pagini virtuale, unde au obligaţia să publice informaţiile cu caracter public prevăzute de lege.

Câte dintre aceste autorităţi ale statului dau dovadă de transparenţă reală, la nivel naţional, este destul de greu de cuantificat, însă noi am trecut la verificări în Bistriţa-Năsăud.

 

Am luat în vizor mai întâi site-urilor administraţiilor locale, Consiliul Judeţean şi primării, pentru a vedea cum pun acestea la dispoziţia cetăţenilor, din oficiu, informaţiile cu caracter public. Concluzia generală, cu doar două excepţii, este că administraţiile locale îşi bat joc de oameni când vine vorba despre informare publică.

 

Exemple de bune practici

 

Pagina Consiliului Judeţean Bistriţa-Năsăud funcţionează pe portalul judeţului, acesta din urmă având incluse pagini dedicate şi instituţiilor din subordinea administraţiei judeţene, cărora le vom dedica un episod special. În ceea ce priveşte site-ul CJ-ului, în unele părţi poate puţin cam complicat, putem spune că este unul care oferă informaţii complete aşa cum prevede legea. Sunt la vedere proiectele de hotărâri ale administraţiei judeţene, arhivate pe luni şi ani, cu toate documentele aferente, dar şi hotărârile adoptate de legislativul judeţean. De asemenea, orice bistriţean interesat de averile aleşilor judeţeni sau ale angajaţilor Consiliului Judeţean, le poate afla consultând secţiunile dedicată acestora. Proiectele anuale de buget sau bilanţurile contabile sunt şi ele la vedere, precum şi salarizarea funcţionarilor din administraţia judeţeană. Exemplele pot continua, însă considerăm că am atins punctele esenţiale.

Un exemplu de bună practică în ceea ce priveşte transparenţa informaţiilor publice este şi Primăria Bistriţa. Şi aici sunt la vedere, şi în timp util, proiectele de hotărâri cu toate documentele aferente, care urmează să fie promovate în Consiliul Local sau hotărârile adoptate de legislativ. În acest punct avem un singur amendament: nu există o arhivă a proiectelor de hotărâri, fiindcă la scurt timp după şedinţele Consiliului local, fie ele ordinare sau extraordinare, documentele dispar fără urmă, bistriţenii neavând astfel posibilitatea să le mai consulte în caz de nevoie.

Declaraţiile de avere ale funcţionărimii din primărie, dar şi ale aleşilor locali sunt şi ele la vedere, precum şi informaţiile legate de bugetele anuale locale, astfel încât bistriţenii pot vedea cu uşurinţă câţi şi pentru ce sunt cheltuiţi banii oraşului.

Serviciile şi direcţiile primăriei au şi ele secţiuni separate, astfel încât aici bistriţenii pot afla online informaţiile necesare.

 

Le doare la bască de transparenţă

 

Dacă în cele două cazuri prezentate mai sus putem vorbi despre transparenţă în ceea ce priveşte informarea publică, nu acelaşi lucru este în cazul celorlalte site-uri ale administraţiilor locale din judeţ. Şi începem cu site-urile celorlalte trei oraşe din judeţ, care doar mimează transparenţa publică.

Astfel, pe site-ul Primăriei Năsăud nu se regăsesc proiectele de hotărâri care au intrat sau intră în dezbaterea Consiliului Local. Nici măcar titlurile acestora, darămite vreun document aferent, astfel că năsăudenilor le este greu să afle despre intenţiile administraţiei locale în ceea ce priveşte viitorul oraşului. Eventual află, după ce acestea au devenit hotărâri, având în vedere că acestea sunt publicate. Mai multe informaţii despre ceea ce s-a discutat în şedinţele consiliului nu au de unde să afle, în condiţiile în care procesele verbale ale respectivelor şedinţe sunt extrem de lacunare, fără ca acestea să aibă inserate discuţiile din timpul dezbaterilor în plen. Sunt prezentate doar titlurile proiectelor de hotărâre de pe ordinea de zi şi numărul voturilor cu care acestea au fost adoptate.

De pe site-ul primăriei năsăudene lipsesc informaţii despre bugete sau sunt pur şi simplu publicate aiurea. Spre exemplu, proiectul de buget pentru 2017 îl găsim la secţiunea dedicată programului de audienţe oferite cetăţenilor oraşului de către consilierii locali. În schimb, la secţiunea dedicată informaţiilor financiare, informaţiile sunt publicate pe bucăţi. Astfel execuţiile bugetare pentru trimestrele 3 şi 4 din 2017 lipsesc, iar cele existente,aferente primelor două semestre ale anului trecut sunt lacunare. Drept urmare, năsăudenii nu ştiu pe ce şi câţi bani au fost cheltuiţi de la bugetul local anul trecut şi câţi au mai rămas în vistierie. Şi fiindcă tot vorbim despre buget, deşi suntem în luna februarie, administraţia locală năsăudeană nu a făcut public proiectul de buget pentru anul acesta.

La Beclean situaţia este una similară. Pe site-ul administraţiei locale nu se regăseşte nici un proiect de hotărâre al Consiliului local, iar în ceea ce priveşte hotărârile acestea se opresc la nivelul anului 2016, luna aprilie.

În ceea ce priveşte informaţiile despre consilierii locali, aceştia nu au publicate declaraţiile de avere pentru anii 2016 şi 2017, identică fiind situaţia şi în cazul primarului şi a viceprimarului. Lipsesc total declaraţiile de avere ale angajaţilor primăriei.

De asemenea, proiectul de buget pentru anul 2018 este inexistent.

În schimb pe site-ul primăriei sunt publicate anunţuri cu privire la câteva achiziţii publice sau vânzări ale persoanelor fizice din oraş, dar şi nivelul salarizării angajaţilor din administraţia locală beclenară.

Primăria Sîngeorz Băi nu are nici măcar un site propriu. Câteva informaţii, mai precis anunţuri, şi câteva informaţii financiare sunt publicate pe portalul judeţului la secţiunea primării. În rest gaură neagră de-a dreptul.

Astăzi ne oprim aici, însă vom continua să vă prezentăm în zilele care urmează şi alte administraţii care nu au nici durere vizavi de transparenţa informaţiilor publice şi mai mult ca sigur preferă să îşi ţină cetăţenii într-un con de umbră din acest punct de vedere. Fiindcă, nu-i aşa, un om slab informat este unul uşor de manipulat.

Adauga comentariu