Navicella – bijuteria coroanei vinurilor de Jelna, între povestea din pocal și cea din spatele etichetei: un cupaj de top și un branding ca la carte!

Despre aventura viticolă în care au pornit cei doi frați Moldovan de la Jelna, am mai vorbit. La fel și despre măestria oenologului clujean Darius Pripon, devenit între timp un bistrițean bine înfipt în dealurile de pe lângă Bistrița. Și despre Marin Ecedi și trupa lui de minți iscusite într-ale advertisingului am mai pomenit, pe ici, pe colo. Însă acum vom vorbi despre cu totul altceva, căci vinul pe care și-au pus amprenta toți cei pomeniți mai sus este unul cu și de poveste...

O poveste care începe undeva la 1300, atunci când pictorul italian Giotto de Bondonne primea o comandă din partea Papei pentru a se ocupa de ornarea a ceea ce era pe atunci basilica Sf. Petru din Roma. Giotto realizează astfel „Navicella”, o frescă unde se răgăsește scena minunii biblice în care Iisus merge pe apă, către ucenicii săi, aceștia fiind într-o mică corabie denumită „navicella”.

Navicella - stpetersbasilica.info

La reconstrucția bazilicii, fresca originală a fost distrusă, însă ulterior, datorită impactului pe care aceasta l-a avut asupra pelerinilor, a fost refăcută de patru ori, fiind vorba de tot atâtea copii. Trei dintre acestea au fost făcute în „miezul” Europei: la Florența, Pistonia și Strasbourg. A patra, însă, a fost realizată tocmai la răsărit, în Transilvania, la Jelna! Pentru conformitate și în lipsă de alte denumiri asemănătoare, creatorii brandului (despre care vom vorbi imediat) au decis ca această frescă locală să fie denumită „Navicella Transilvanica”.

„Navicella” din fosta biserică catolică de la Jelna a fost realizată de Petrus Murator, într-o perioadă de înflorire a zonei Bistriței. Prea puțini știu că Jelna era, pe la 1520, un fel de epicentru al zonei, dincolo de zidurile cetății Bistriței. Tot pe atunci, ca reper în timp, se monta ceasul în Turnul Bisericii Evanghelice din Bistrița.

Conform scrierilor bisericești identificate la Jelna, Petrus Murator a fost plătit, pentru reproducerea „Navicellei”, în butoaie cu vin. Cu vin de Jelna, o licoare recunoscută și cerută în occidentul de atunci, cererea fiind făcută în mod expres de către Murator.

Cu alte cuvinte, vinul de Jelna era recunoscut deja în Europa anului 1520, fiind un vin de top. Revenind în Jelna timpurilor noastre, acolo unde din vechea biserică a rămas doar o ruină și o poveste, regăsim însă vița de vie și vinuri din ce în ce mai premiate.

Prima Fetească Albă a Cramei Jelna a luat prima medalie, un bronz, la Top 100 Indigenous Romanian Wines. Apoi, tot în anul 2018, Sauvignon Blanc obține bronz la London Wine Competition. Anul 2019 a adus vinurilor Cramei Jelna șase medalii, una de aur și cinci de argint, la competiția internațională ”Cool Climate Wine Awards 2019”.

Darius Pripon, tânărul oenolog care zămislește vinurile de la Jelna, fiind un om umblat prin vinării de prestigiu de prin lumea asta mare, și-a făcut un fix în a creea vinul perfect, un vin care să-l aducă cât mai aproape de buricul viticol al pământului – Burgundia. Astfel, Pripon a împletit cu măiestrie în brandul iconic, Navicella, 85% Pinot Noir, 9% Carbernet Sauvignon și 6% Merlot, pe care l-a maturat cu rigoare timp de 14 luni în barrique-uri de stejar transilvănean și apoi în sticlă preț de 8 luni.

Navicella mai are un secret, știut doar de cei mai fini cunoscători ai vinurilor: sticla se desface cu cel puțin 24 de ore înainte de servire, pentru a profita din plin de gustul desăvârșit!

Însă toată această poveste a Navicellei de Jelna trebuia transpusă profesionist, foarte profesionist, în „etichetă”, iar aici nu vorbim doar de bucățica de hârtie de pe o sticlă, ci despre întreg conceptul. Pentru acest segment extrem de important din totul unitar denumit Navicella s-a inventat Transilvania Print, o echipă de minți iscusite conduse cu modestia-i caracteristică de artistocratul brandingului bistrițean, Marin Ecedi.

Crama Jelna a beneficiat încă de la (re)nașterea ei de mâna lui Ecedi & Co., brandul „Amprenta Transilvaniei” atribuit vinurilor de Jelna fiind deja o marcă recunoscută. Așa cum Darius Pripon și-a canalizat toată energia și cunoștințele pentru a naște vinul Navicella, Marin Ecedi și-a pus în mișcare la maxim toate rotițele sale pentru a îmbrăca produsul într-un mod cuvenit.

Sticla este una specială, dopurile de plută au fost alese pe sprânceană, bucată cu bucată, fiind verificate de experți din Portugalia. Însă povestea etichetei este la fel de captivantă ca cea a vinului și a celebrei Navicella de la Roma.

Aici deja intervin influențe și simbolistici întâlnite în romanele lui Dan Brown. Aranjarea simbolurilor și a textelor pe etichetă urmează o rigurozitate demnă de Da Vinci, dar care a și iscat momente de tensiune între Pripon și Ecedi. În topul etichetei se află un pocal care simbolizează Sfântul Graal. Fontul folosit pentru denumirea Navicella a fost căutat îndelung, printre scrierile timpurilor. Reprezentarea grafică a bisericii din Jelna, acolo unde a fost reprodusă fresca Navicella, de asemenea, a fost îndelung studiată și mai apoi stilizată.

Toate acestea au fost poziționate urmând niște cutume vechi, din epoca renascentinstă, ale marketingului de atunci. Inclusiv matematica își are un rol esențial în realizarea acetei etichete, căci șirul lui Fibonacci a fost cel care a dictat aranjamentul final. Auriul și purpura au fost alese tot din epoca respectivă, iar tipărirea în relief a etichetei dă acea eleganță și finețe care îmbracă, într-un final, cupajul minune al lui Pripon.

Povestea Navicellei de Jelna abia a început. Vinul este conceput să reziste 20-30 de ani. Au fost realizate 3.000 de butelii, din care 2.954 numerotate și scoase la vânzare. Restul de 46 se pare că au fost îngropate spre eternitate, într-un loc știut numai de frații Moldovan. Poate nu toate 46, dar aceasta este deja prima legendă născută post Navicella de Jelna!

Comentarii

Vizitator

01.11.2019 13:04

Mai important decat promovarea vinului Navicella, este salvarea Bisericii Evanghelice din Jelna a cărei degradare a devenit aproape ireversibilă. A trebuit sa vina strainii sa ne arate valoarea acestui monument amenintat cu disparitia, si chiar sa contribuie material, pentru salvarea lui.Este foarte trist ca autoritatile nu realizeaza nici acum in ceasul al 12-lea voloarea inestimabila a patrimoniului istoric si cultural aflat la un pas de a fi iremediabil pierdut, in ciuda avertismentelor repetate:Vezi:http://www.timponline.ro/salvati-biserica-evanghelica-din-jelna-in-ea-a-fost-candva-o-parte-din-coroana-de-spini-a-lui-iisus/

Adauga comentariu