ATENȚIE! Agenți ai unor firme de distribuție gaz-curent recurg la mijloace mai puțin ortodoxe pentru a acapara clientelă! În Bistrița și Lechința sunt deja persoane „țepuite”

Concurența de pe piața distribuitorilor de energeie devine tot mai acerbă. Unele firme „joacă” tare pe piață folosidu-se de anumite tertipuri pentru a „convinge” un client să semneze cu ei, altele încearcă să facă onorabil față competiției în care monopolul încă mai există.

În județul Bistrița-Năsăud există două firme mari care dețin încă monopolul în ceea ce privește distribuția energiei către populație, fiind vorba de E-On pentru gaze naturale și Electrica pentru curentul electric. Odată cu intrarea în vigoare a noii legislații ce defințează monopolul în acest domeniu au apărut și firmele interesate să intre pe o piață ce nu a cunoscut concurența.

Agentu de la gaz, dați-mi, vă rog, un buletin!

Doar că jocurile nu sunt întotdeauna cele mai cinstite, iar unele firme recurg la metode parșive în care înșelătoria primează. Agenții ce se ocupă de contractare se folosesc de neatenția și/sau nepriceperea unora dintre noi pentru a forța semnarea unui contract.

Este cazul unui bistrițean care ne-a semnalat o astfel de practică, acesta fiind aproape să „muște” din nada întinsă de unul dintre agenții unei firme de distribuție energie. Persoana în cauză dorește să-și păstreze anonimatul, lucru ce este lesne de înțeles.

Conform declarației bistrițeanului respectiv, o anumită persoană ce purta o vestă reflectorizantă cu inscripția E-On Gaz, precum și o legitimație ce nu a fost studiată cu atenție, s-a prezentat la domiciliul persoanei cu intenția de a citi contoarul de gaz și de a propune clientului modificarea contractului în vigoare în sensul citirii lunare a consumului de energie, fapt ce l-a tentat pe client să accepte propunerea.

După „studierea” unei facturi, agentul i-a solicitat clientului cartea de identitate pentru a o fotografia, motivând ușurința în completarea ulterioară a documentelor, să nu piardă timp. Clientul a refuzat acest lucru, dar i-a dat datele agentului, mai puțin CNP-ul. Acești agenți ar primi suma de 100 de lei pentru fiecare contract cemnat adus la firmă.

Concurența face pasul nemascat, treptat... E-On, la primire, ca-n tenis...

După o scurtă perioadă, clientul a fost contactat telefonic de către un call-centre al unui alt distribuitor de energie, fiind întrebat dacă agentul i-a lăsat o copie a contractului. Cum agentul respectiv nu a „reușit” încheierea unui contract ferm, a înregistrat o cerere în numele clientului prin care s-ar fi dorit rezilierea contractului cu E-On. Telefonul era menit să asigure „disponibilitatea” clientului pentru încheierea unui contract nou, cu o altă firmă. Operatoarea nu s-a prezentat, dar a lăsat un număr de telefon potențialului client, pentru detalii suplimentare... ulterioare.

Bistrițeanul s-a deplasat la E-On acolo unde era deja trecut în perioada de „grație”, adică în celel 30 de zile de preaviz, timp în care mai poate reveni asupra contractului, dacă dorește. Supriza a fost destul de mare când, fiind prezent în holul E-On, bistrițeanul a „făcut cunoștință” cu încă vreo cinci persoane aflate exact în aceeași situație.

Domnișoara de la „recepție”, așa cum a fost denumită de client, le-a explicat acestora ca E-On nu a întreprins nicio acțiune de acest gen (verificare contoar și porpunere de schimbare termeni contractuali), spunându-le și celorlalte persoane că „nu sunt primele” aflate în această situație. Fiind în perioada de „grație” clientul a revenit asupra cererii de renunțare la seriviciile E-On, cerere înaintată de firma „competitoare”.

Sediul de formă, contractul pe bune

Confrom declarațiilor celorlalți „clienți” aflați în aceași situație, compania care recurge la astfel de tertipuri ar avea sediul undeva într-o garsonieră, au un program de funcționare total aiurea, între orele 11 și 13, iar când se prezintă acolo pentru explicații nu e nimeni.

Numărul de telefon lăsat clientului de operatoarea de call-centre aparține unei firme de distribuție care, într-adevăr apare cu sediul în Bistrița. Am încercat să contactăm compania respectivă la numerele de telofon găsite pe site, dar și folosind numărul de telefon primit de clientul bistrițean, însă fără succes, toate liniile fiind ocupate.

Conform unor imagini vizualizate pe site-ul firmei respective, agenții acestei firme poartă același tip de vestă ca cel al E-On Gaz, iar confuzia asupra numelui poate fi făcută foarte ușor, mai ales că agenții respectivii se prezintă ca fiind „de la gaz”.

E-On avertizează, timid, modest, tardiv...

E-On și-a notificat clienții cu privire la aceste practici și printr-un comunicat pe pagina de internet a companiei, fiind atrasă atenția supra „ofertelor” de schimbarea contractului existent:

Abordarea la domiciliu a consumatorilor cu solicitarea documentelor de identitate şi a unei facturi mai vechi, cu o argumentaţie verbală neacoperită de contract şi necesitatea unor semnături ale clientului pe anumite documente, fără a da timp pentru a fi citite şi înţelese, reprezintă „reţeta” ce ne-a fost semnalată de clienţi din judeţele: Iaşi, Suceava, Botoşani, Bacău, Neamţ, Alba, Sibiu, Mureş şi Hunedoara” – se precizează în comunicatul E-On.

Persoanele întâlnite pe holul E-On Gaz Bistrița ne-au relatat că există deja mulți consumatori casnici care au „înghițit” momeala agenților altor firme de distribuție energie, în special în mediul rural, acolo unde oamenii sunt de bună credință și „acceptă” acești troieni. Mulți dintre ei și-au lăsat fotografiate actele de identitate fără să fie informați cu exactitate despre ceea ce urmează a se face cu ele, fiind puși în fața unui fapt împlinit, acela de a fi posesorul unui alt contract, cu o altă firmă. Majoritatea cazurilor s-au întâmplat în Lechința și zona de câmpie a județului.

Ce încă lasă semne de întrebare este comportamentul timid al E-On în astfel de cazuri, căci nu s-a auzit la nivel național de vreo campanie de conștientizare a acestor riscuri la care sunt expuși proprii lor clienți. Doar un comunicat postat într-o zonă pe care un client ce poate fi „manipulat” ușor clar că nu ajunge...

 

Adauga comentariu