Alunecări mari de teren pe DJ 173 C Bistrița-Budacu de Jos. Dealul Budacului o ia la vale cu tot cu drumul care a fost închis până la finalizarea reparațiilor care nu sunt deloc simple

Probleme mari pe o porțiune din DJ 173 C, drum ce face legătura între Bistrița și comuna Budacu de Jos și, de acolo spre valea Budacului și cea a Șieului. În urmă cu câteva zile, alunecările de teren din dealul Budacului au distrus o însemnată porțiune din acest drum, cel de pe coama dealului așa cum se vede și în fotografiile făcute. DJ 173 C este închis și blocat până la momentul în care lucrurile vor fi rezolvate. Trebuie să precizăm faptul că, primele probleme pe acest drum modernizat în 2011 au apărut la doi ani distanță, atunci când apar primele fisuri și, mai pe urmă, primele bucăți rupte din drum.

Am stat de vorbă cu unul din oamenii rămași acolo după ce dealul a luat-o la vale și, care ne-a povestit grozăvia: ” Domnule, a pornit din două locuri odată, de nu am mai știut ce e de făcut. Zici că dealul a început a curge la vale. Aici va fi de lucru, nu glumă”.

Comunicatul CJ BN: Datorită lucrărilor de modernizare a Drumului Județean 173C (Bistrița-Budacu de Jos) și a alunecărilor de teren apărute la ieșirea din intravilanul Municipiului Bistrița (km 3+0,62), pentru siguranța participanților la trafic, începând de astăzi circulația rutieră este interzisă pe acest tronson până la terminarea lucrărilor de modernizare. Recomandăm participanților la trafic, ca pe durata restricției să folosească rutele alternative (Bistrița-Jelna-Budacu de Jos) sau (Bistrița-Sărata-Budacu de Jos).

O istorie deloc romanțată a lui DJ 173 C

În urmă cu vreo 12 ani, prin 2008, am ajuns pe acest drum județean care arăta precum un drumeag aflat la marginea unei comune mai mici și fără foarte multe pretenții finaciare. Am străbătut drumul acesta, în unele locuri doar cu pământ bătătorit, iar în porțiunile acum distruse de alunecările de teren, sufocat de noroaie și gloduri ce curgeau din deal, ani la rând: vara mai des, pentru că, deseori, primăvara și toamna, drumul devenea impracticabil.

Prin 2009 sau 2010  mai précis, Consiliul Județean,  prezidat atunci de Liviu Rusu decidea începerea lucrărilor de reabilitare și modernizare, lucrări terminate în 2011 de către SC LDP SA.

2011-2020:  În 9 ani drumul s-a distrus

Cauzele distrugerii lui DJ 173 C sunt multiple, una dintre acestea fiind   mașinile de mare tonaj care au circulat fără restricții și care  au afectat structura de rezistență a drumului. De asemenea, locuitorii din zonă, tot mai mulți, s-au branșat la rețelele de utilități, iar covorul asfaltic a fost distrus. De asemenea șanțurile nu au fost decolmatate în toți acești ani, iar apa care se infiltrează pe asfalt afectează infrastructura. Pe trononul de intravilan, Primăria Bistrița NU a realizat niciun fel de intervenții în cei 9 ani.

Reabilitarea și remondernizarea decise în februarie 2020

Reamintim că: Drumul care leagă municipiul Bistrița de localitatea Budacu de Jos va intra în reabilitare începând cu data de 24 februarie 2020. Decizia a fost  prevăzută într-un proiect de hotărâre aflat pe ordinea de zi a ședinței extraordinare de Consiliu Județean din data de  18 februarie.

Valoarea totală a investiţiei, cu TVA, este de 6.468.493,48 lei, din care Construcţii+Montaj reprezintă, cu TVA, 5.519.651,70 lei, durata de realizare fiind estimată la 18 luni.

Firma care execută lucrarea este ÎNDEMÂNAREA CONSTRUCT SRL

Date tehnice: despre ce drum este vorba?

Sectorul de drum propus spre asfatare se află amplasat pe extravilanul Bistriței și în intravilanul și extravilanul localității Budacu de Jos, și este în lungime de 2.961 kilometri.

– pentru scurgerea apelor există șanțuri de pământ, colmatate și degradate.
– îmbrăcămintea actuală este într-o stare accentuată de degradare
– pentru modernizare este necesar să se repare și să se consolideze platforma drumului , să se asigure scurgerea apelor și să se refacă podețele ” – după cum se arată în documentație.

Ce lucrări se fac pe cei 3 kilometri!

– sunt proiectate 3 podețe noi
– se vor reabilita 7 podețe existente
– se vor amenaja 21 de accese la proprietăți, cu plăci din beton armat
– se vor amenaja 6 drumuri laterale, fiecare pe o lungime de 25 de metri, cu aceeași structură a drumului care se modernizează
– parapeți pe 694 de metri
– dren: 918 metri.

Vor fi executate şanţuri de pământ pe o lungime de 400 metri şi şanţuri de beton pe 3,2 km.

Structura rutieră:
– 4 cm de strat de uzură BAPC16
– 6 cm strat de legătură BAPDPC 20
– strat antifisură din geogrilă
– frezarea sistemului rutier exitent pe o grosime de 3 cm
– 8 cm din strat de bază din mixtură asfaltică tip APBC 31,5.

Acolo unde se va înlocui structura rutieră se vor executa:

– 30 cm de strat de fundație de balast
– 15 cm de strat de formă de balast.
Durata de exploatare se estimează la 15 ani!

Adauga comentariu